Publiczność w towarzystwie dyrektora domu kultury, Dariusza Taraszkiewicza, przywitał Sylwester Rożycki, adaptator tekstu, reżyser i autor opracowania muzycznego.
- Szekspir w swojej sztuce relatywizuje pojęcie zła i dobra, tak jakby zło było dobre, a dobro złe - powiedział. - Nasza propozycja skupia się wokół nadmiernej ambicji, dążenia do władzy za wszelką cenę. To prowadzi do tragedii, a władza absolutna tym bardziej.
Na myśl przychodzi powiedzenie: „Każda władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie” (John Emerich Edward Dalberg-Acton - „Letter to Bishop Mandell Creighton”, 1887)
Świetnie zrealizowany wizualnie spektakl, miał wiele podtekstów czytelnych w całym kontekście wymowy sztuki. Od samego początku, jeszcze przy zajmowaniu miejsc przez publiczność (ponad 350 osób), na scenie dziewczynki bawią się, grając „w gumę”. To one zmieniają się w „makbetowskie wiedźmy”, co sugeruje, że każda z pozoru niewinna zabawa może się zmienić w tragedię. Ten wątek podkreślany jest przeniesieniem części akcji między widownię - jestem jak wy, zdaje się mówić tytułowy bohater sztuki, każdy z was może się stać Makbetem! Pojawiają się również współczesne scenki: zabawa w barze czy na prywatce, uwypuklone popowo-rockową muzyką.
Znakomicie były skomponowane i zagrane sceny zbiorowe. Poziomu aktorskiego nie powstydziłby się teatr zawodowy. Czasem odnosiło się wrażenie, że mamy do czynienia z „malowaniem słowem ”, jakby ożyły wizje Hieronima Boscha czy Pietera Bruegela.
Bardzo ważną rolę pełniły światła, nie były uzupełnieniem, a jakby integralną częścią spektaklu. Dochodziły do tego projekcje z rzutnika i efekty specjalne.
Publiczność nagrodziła spektakl burzą oklasków, na co zasłużyła cała obsada.
Wystąpili: Jan Marciniak, Agata Nadrowska, Alicja Kuczyńska, Lena Staszko, Maria Zaleska, Jacek Dworecki, Mikołaj Gęsiecki, Weronika Winna, Maria Kośmider-Busz, Ewa Snella, Jakub Kosiński.
Adaptacja tekstu, reżyseria i opracowanie muzyczne: Sylwester Różycki
Muzyka: Jacek Zamecki
Reżyseria świateł: Karol Trzcieliński
„Makbet" to tragedia napisana około 1606 roku przez Williama Shakespeare'a. Opowiada o obsesyjnym dążeniu tytułowego bohatera, szkockiego lorda, do władzy podsycanym przez przepowiednię czarownic oraz wyrachowaną żonę. Mówi o wpływie nadmiernej ambicji na moralność. Pragnienie, aby zdobyć koronę Szkocji, prowadzi Makbeta i jego żonę, Lady Makbet do popełnienia strasznych zbrodni.
O premierze spektaklu „Dzieci Korczaka" Grupy Teatralnej Sub Rosa, prowadzonej również przez Sylwestra Różyckiego, mozna przreczytać TUTAJ
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.