PKP nie jest już właścicielem linii kolejowej nr 372 Bojanowo - Góra. Szef resortu infrastruktury wydał zgodę na przejęcie przeszło 15-kilometrowego odcinka trasy przez samorząd województwa dolnośląskiego.
Przypomnijmy. By przywrócić szlak kolejowy do eksploatacji, oprócz jego modernizacji, niezbędna jest budowa wiaduktu kolejowego nad drogą ekspresową w okolicy Bojanowa. Kilkanaście lat temu, w momencie wytyczenia trasy "eski", zapadła decyzja o rozebraniu fragmentu linii kolejowej nr 372, co nie podobało się samorządowcom z gminy i powiatu górowskiego. Wyrażali, m.in. obawę o gospodarczy zastój regionu.
W 2010 roku przy „okrągłym stole” zasiedli przedstawiciele kilku instytucji. Wśród nich byli reprezentanci: Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, PKP PLK - zarządca linii, powiatu górowskiego i gminy Góra. Podpisano porozumienie, obowiązujące 10 lat, w myśl którego GDDKiA miałaby wybudować wiadukt kolejowy nad drogą ekspresową S5 - w przypadku zaistnienia uzasadnionych potrzeb społeczno-gospodarczych. Od tego momentu sprawa właściwie utknęła.
Pierwsze wzmianki o reaktywacji linii kolejowej Góra - Bojanowo pojawiły się w październiku 2018 roku. Zasygnalizował to marszałek województwa dolnośląskiego, chętny do przejęcia ponad 20 linii kolejowych na terenie województwa. Procedury w sprawie przejęcia szlaku na pograniczu powiatu górowskiego i rawickiego trwały do grudnia 2020 roku. Wtedy podpisany został akt notarialny. Nowym właścicielem linii zostało województwo dolnośląskie.
W grudniu 2020 roku do poznańskiego oddziału GDDKiA wpłynął wniosek dolnośląskich samorządów o budowę wiaduktu. Jak na niego zareaguje? Na razie, nie wiadomo. W drugiej połowie grudnia Alina Cieślak, rzecznik poznańskiego oddziału GDDKiA twierdziła, że trwają rozmowy i jest za wcześnie na przedstawienie koncepcji budowy, harmonogramu czy kosztów inwestycji.
W sylwestra województwo dolnośląskie, gmina Góra, Powiat Górowski i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały kolejne porozumienie - w sprawie budowy wiaduktu kolejowego nad drogą ekspresową S5. - Dziś, po sygnowaniu dokumentu przez PKP PLK, spoglądamy już tylko w stronę ostatniej instytucji. Mam nadzieję, że dyrekcje GDDKiA i jej wielkopolskiego oddziału z należytą powagą podejdą do tej sprawy. Powiat Górowski jest dziś jedynym na Dolnym Śląsku bez czynnej infrastruktury kolejowej i włączenie go w system regionalnych połączeń kolejowych jest priorytetem w walce z wykluczeniem komunikacyjnym jego mieszkańców. To z kolei wpisuje się w strategiczne kierunki rozwojowe deklarowane przez rząd, zatem wciąż jestem dobrej myśli - napisał na portalu społecznościowym Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego.
Kiedy modernizacja linii kolejowej mogłaby się rozpocząć i zakończyć? - Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu dokonała już zgłoszenia planowanych robót budowlanych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Rozpoczęcie procesu rewitalizacji linii uzależnione jest obecnie od decyzji i deklaracji terminu ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odnośnie budowy wiaduktu nad drogą S5 w celu przywrócenia ciągłości linii kolejowej na odcinku Bojanowo - Góra Śląska - poinformował portal rawicz24.pl Michał Nowakowski, rzecznik prasowy Marszałka Województwa Dolnośląskiego.
Czytaj także: W ferie dzieci mogą wyjść same tylko po zmroku