Zgodnie z założeniami programu metamorfozę przejdzie 150 dworców w całym kraju. Na liście podstawowej Programu Inwestycji Dworcowych wymieniono także obiekt w Bojanowie.
- Główne założenia naszego programu odmieniającego oblicze polskich dworców to dostępność dla podróżnych o ograniczonej możliwości poruszania się, nowoczesność oraz poprawa komfortu i bezpieczeństwa. Celem programu jest między innymi zwiększenie atrakcyjności i dostępności kolei zarówno w miastach, jak i przede wszystkim w mniejszych miejscowościach. Działania te pozwolą zacierać historyczne dysproporcje w infrastrukturze kolejowej pomiędzy regionami - podkreśla Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Program Inwestycji Dworcowych
Jak czytamy w komunikacie PKP S.A., w ramach pierwszej edycji programu realizowanego w latach 2016-2023 zmodernizowanych oraz wybudowanych od nowa zostanie prawie 200 dworców kolejowych w całym kraju. Wartość wszystkich inwestycycji to ponad 3,1 mld zł brutto. Dzięki programowi 82 lokalizacje w całej Polsce otrzymały zupełnie nowe lub zmodernizowane dworce kolejowe, kolejne inwestycje są na etapie prac budowlanych, a 42 na etapie projektowania i przygotowania. PKP S.A. ma dalsze plany.
Dworzec w Bojanowie zostanie odnowiony
W ramach kontynuacji programu - od 2024 do 2030 roku - PKP zakłada realizację 150 projektów inwestycyjnych w całej Polsce, a analizami objęto ponad 300 lokalizacji, dla których łączna szacowana wartość prac to ok. 4,4 mld zł brutto.
- Kryteria, jakie były brane pod uwagę przy wyborze konkretnych obiektów ujętych w nowej edycji programu, to między innymi wymiana pasażerska, stan techniczny obiektu i komplementarność z inwestycjami infrastrukturalnymi. Wśród obiektów poddanych analizie, w ramach przygotowania kolejnej edycji programu, ponad 130 stanowią obiekty zabytkowe - czytamy w komunikacie PKP S.A.
Stan dworca w Bojanowie pozostawia wiele do życzenia. Wyjście bezpośrednio na peron pierwszy jest niemożliwe. Krata przy drzwiach jest zamknięta na kłódkę. Kasa nie działa, a poczekalnia odbiega od standardów XXI wieku. Obiekt nie jest też przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
To, że dworzec w Bojanowie znalazł się na liście podstawowej, nas cieszy. "Kibicujemy" tej inwestycji i chcemy, by poprawiał się stan infrastruktury kolejowej - mówi burmistrz Maciej Dubiel.
Lepiej wygląda za to sama stacja Bojanowo. Zmieniła oblicze, po modernizacji wielkopolskiego odcinka linii kolejowej Poznań - Wrocław. Pasażerowie mogą korzystać z tunelu pod torami czy wind.
Dworzec w Rawiczu zmienił oblicze w 2015 roku
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku największego dworca kolejowego w powiecie. Obiekt w Rawiczu w 2015 roku został gruntowanie odnowiony. Dostosowano go do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i mających trudności z poruszaniem się. Wykonano między innymi pochylnię i ścieżkę dotykową prowadzącą do kas, toalet oraz wyjścia na perony.Zakres przeprowadzonych prac objął także między innymi: remont elewacji, klatki schodowej, korytarzy i strychu, impregnację więźby dachowej oraz wymianę instalacji oświetleniowej. Nowy wygląd zyskał plac przed dworcem. Wymieniono nawierzchnię i poszerzono chodnik od strony wschodniej przy elewacji frontowej. Zachowana została zatoczka dla taksówek. Wykonano 10 miejsc postojowych dla użytkowników dworca oraz 4 dodatkowe miejsca, w tym jedno dla osób niepełnosprawnych. Przez chwilę funkcjonował w nim nawet sklep. Teraz pomieszczenie przy wejściu jest puste.
Koszt remontu rawickiego dworca wyniósł 4,8 mln złotych brutto. Prace były prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. Część powierzchni dworca PKP S.A. udostępniła rawickiemu starostwu. Zostało tam zlokalizowane Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.