Północna obwodnica Rawicza powstała w 2013 roku
Zarządcą drogi krajowej nr 36 jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu. Na czas budowy tunelu w ciągu ul. Piłsudskiego z Rawicza do Masłowa (od marca 2018 roku do grudnia 2021 roku) GDDKiA zezwoliła na ruch ciągników rolniczych po obwodnicy miasta (na odcinku Rondo WOŚP - Rondo Załęcze).
- Udzielona przez nas zgoda miała charakter czasowy - napisała w e-mailu do redakcji pod koniec 2021 roku Alina Cieślak, rzeczniczka prasowa GDDKiA w Poznaniu. - Po wygaśnięciu w dniu 31.12.2021 r. aktualnie obowiązującej organizacji ruchu przywrócony zostanie zakaz ruchu ciągników rolniczych na przedmiotowym odcinku drogi krajowej nr 36. Gmina zwróciła się do nas z pismem w tej sprawie i tożsame stanowisko zostało przedstawione - dodała rzeczniczka.
Od 2022 roku władze GDDKiA pozostają nieugięte. Pojawiły się znaki, zakazujące przejazdu ciągników rolniczych po północnej obwodnicy Rawicza. Pomimo wielu pism i rozmów, zmiany ugrupowań politycznych u władzy, sytuacja nie zmienia się. Kierowcy ciągników rolniczych czy kombajnów, pomiędzy województwem dolnośląskim a Sarnową, muszą jeździć przez Załęcze, Masłowo i Rawicz.
Apel o zgodę na przejazd ciągników rolniczych DK36, budowa pasów awaryjnych, a może dwóch pasów?
Dyskusja o obwodnicy wraca jak bumerang na sesje gminy Rawicz. Nie ma roku, by temat nie zaistniał. W trakcie lipcowego posiedzenia o północnej obwodnicy Rawicza mówił radny Mariusz Suchanecki.
- Codziennie tamtędy jeżdżę. Czuję się tam niebezpiecznie - podkreślił radny, spoglądając na pismo, inicjatywę mieszkańców dotyczącą możliwości przywrócenia ruchu ciągników rolniczych po północnej obwodnicy Rawicza. - Jeśli dojdzie tam ruch ciągników, to brakuje pasa awaryjnego lub dwóch pasów (w obu kierunkach - przyp. red.). Jeżeli dojdzie do zmasowanego ruchu ciągników, obwodnica się zakorkuje, a już teraz wyprzedzanie tam jest niebezpieczne - dodał, wskazując, że zdaje sobie sprawę, że dobudowa pasów to pomysł, który nie uda się zrealizować w kilka miesięcy, a może nawet kilka lat, tyle, że trzeba działać już dziś.
Głos zabrał burmistrz Grzegorz Kubik. Podkreślił, że w czasie budowy tunelu z Rawicza do Masłowa, kierowcy traktorów mogli korzystać z obwodnicy. Zdaniem włodarza, była to dobra decyzja, a nie rozumie, dlaczego obecnie GDDKiA upiera się przy swoim.
- Odcinek, który jest z Miejskiej Górki do Ronda Sarnowskiego, jest trochę węższy niż obwodnica. Ruch jest taki sam czy będzie taki sam na obwodnicy. Te ciągniki, które jadą tą drogą obecnie, mogłyby pojechać dalej - wskazywał burmistrz.
Dodatkowo, na obwodnicy kierowcy aut mogą rozwijać prędkość maksymalnie do 90 km/h, czyli tyle, ile obowiązuje od Ronda Sarnowskiego do Sarnówki, Miejskiej Górki i dalej na wschód województwa.
- Bardzo się cieszę się z tej inicjatywy mieszkańców. Myślę, że w momencie, kiedy takie pismo zostanie poparte przez kilka-kilkadziesiąt tysięcy osób trafi to bardziej do przekonania decydentom i tych, którzy tych decydentów zatrudniają - wskazał włodarz.
Generalny Pomiar Ruchu przyjdzie w sukurs?
Co pięć lat GDKKiA prowadzi Generalny Pomiar Ruchu (GPR). To cykliczne badania natężenia ruchu prowadzone na sieci autostrad, dróg ekspresowych i krajowych. Takie badania są prowadzone w 2025 roku. W wybranych punktach pojawiają się tabliczki z napisami GPR i kamerami.Jaki był średni dobowy ruch na krajowej "36-tce" w latach 2020/2021?
- rondo Załęcze - węzeł Rawicz: 7.829 (4.544 w 2015 roku)
- obwodnica Rawicza (pomiędzy węzłem Rawicz a rondem WOŚP): 9.539 (5.717 w 2015 roku)
- obwodnica Rawicz (pomiędzy rondem WOŚP a rondem Sarnowskim): 5.322 (4.492 w 2015 roku)
- Sarnówka: 12.635
- Miejska Górka (Plac Powstańców Wielkopolskich): 7.365
- Topólka: 4.728 (3.598 w 2015 roku)