reklama

Dyskusja o północnej obwodnicy Rawicza. Dopuścić ruch ciągników rolniczych i zbudować pasy awaryjne? [SONDA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: D. Bela/gmina Rawicz

Dyskusja o północnej obwodnicy Rawicza. Dopuścić ruch ciągników rolniczych i zbudować pasy awaryjne? [SONDA] - Zdjęcie główne

W trakcie lipcowej sesji gminy Rawicz dyskutowano o północnej obwodnicy miasta | foto D. Bela/gmina Rawicz

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościNie ma roku, by na sesji rady gminy Rawicz nie wrócił temat północnej obwodnicy miasta. Tym razem z inicjatywą wyszli mieszkańcy. Apelują o dopuszczenie ruchu ciągników rolniczych na podrawickim odcinku DK36. Kolejny postulat to budowa ronda w Sarnówce.
reklama

Północna obwodnica Rawicza powstała w 2013 roku

Zarządcą drogi krajowej nr 36 jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu. Na czas budowy tunelu w ciągu ul. Piłsudskiego z Rawicza do Masłowa (od marca 2018 roku do grudnia 2021 roku) GDDKiA zezwoliła na ruch ciągników rolniczych po obwodnicy miasta (na odcinku Rondo WOŚP - Rondo Załęcze). 

- Udzielona przez nas zgoda miała charakter czasowy - napisała w e-mailu do redakcji pod koniec 2021 roku Alina Cieślak, rzeczniczka prasowa GDDKiA w Poznaniu. - Po wygaśnięciu w dniu 31.12.2021 r. aktualnie obowiązującej organizacji ruchu przywrócony zostanie zakaz ruchu ciągników rolniczych na przedmiotowym odcinku drogi krajowej nr 36. Gmina zwróciła się do nas z pismem w tej sprawie i tożsame stanowisko zostało przedstawione - dodała rzeczniczka. 

reklama

Od 2022 roku władze GDDKiA pozostają nieugięte. Pojawiły się znaki, zakazujące przejazdu ciągników rolniczych po północnej obwodnicy Rawicza. Pomimo wielu pism i rozmów, zmiany ugrupowań politycznych u władzy, sytuacja nie zmienia się. Kierowcy ciągników rolniczych czy kombajnów, pomiędzy województwem dolnośląskim a Sarnową, muszą jeździć przez Załęcze, Masłowo i Rawicz.


Apel o zgodę na przejazd ciągników rolniczych DK36, budowa pasów awaryjnych, a może dwóch pasów?

Dyskusja o obwodnicy wraca jak bumerang na sesje gminy Rawicz. Nie ma roku, by temat nie zaistniał. W trakcie lipcowego posiedzenia o północnej obwodnicy Rawicza mówił radny Mariusz Suchanecki. 

- Codziennie tamtędy jeżdżę. Czuję się tam niebezpiecznie - podkreślił radny, spoglądając na pismo, inicjatywę mieszkańców dotyczącą możliwości przywrócenia ruchu ciągników rolniczych po północnej obwodnicy Rawicza. - Jeśli dojdzie tam ruch ciągników, to brakuje pasa awaryjnego lub dwóch pasów (w obu kierunkach - przyp. red.). Jeżeli dojdzie do zmasowanego ruchu ciągników, obwodnica się zakorkuje, a już teraz wyprzedzanie tam jest niebezpieczne - dodał, wskazując, że zdaje sobie sprawę, że dobudowa pasów to pomysł, który nie uda się zrealizować w kilka miesięcy, a może nawet kilka lat, tyle, że trzeba działać już dziś. 

reklama

Głos zabrał burmistrz Grzegorz Kubik. Podkreślił, że w czasie budowy tunelu z Rawicza do Masłowa, kierowcy traktorów mogli korzystać z obwodnicy. Zdaniem włodarza, była to dobra decyzja, a nie rozumie, dlaczego obecnie GDDKiA upiera się przy swoim.

- Odcinek, który jest z Miejskiej Górki do Ronda Sarnowskiego, jest trochę węższy niż obwodnica. Ruch jest taki sam czy będzie taki sam na obwodnicy. Te ciągniki, które jadą tą drogą obecnie, mogłyby pojechać dalej - wskazywał burmistrz. 

Dodatkowo, na obwodnicy kierowcy aut mogą rozwijać prędkość maksymalnie do 90 km/h, czyli tyle, ile obowiązuje od Ronda Sarnowskiego do Sarnówki, Miejskiej Górki i dalej na wschód województwa.

- Bardzo się cieszę się z tej inicjatywy mieszkańców. Myślę, że w momencie, kiedy takie pismo zostanie poparte przez kilka-kilkadziesiąt tysięcy osób trafi to bardziej do przekonania decydentom i tych, którzy tych decydentów zatrudniają - wskazał włodarz. 

reklama


Generalny Pomiar Ruchu przyjdzie w sukurs?

Co pięć lat GDKKiA prowadzi Generalny Pomiar Ruchu (GPR). To cykliczne badania natężenia ruchu prowadzone na sieci autostrad, dróg ekspresowych i krajowych. Takie badania są prowadzone w 2025 roku. W wybranych punktach pojawiają się tabliczki z napisami GPR i kamerami.

Jaki był średni dobowy ruch na krajowej "36-tce" w latach 2020/2021?

  • rondo Załęcze - węzeł Rawicz: 7.829 (4.544 w 2015 roku)

  • obwodnica Rawicza (pomiędzy węzłem Rawicz a rondem WOŚP): 9.539 (5.717 w 2015 roku)

  • obwodnica Rawicz (pomiędzy rondem WOŚP a rondem Sarnowskim): 5.322 (4.492 w 2015 roku)

  • Sarnówka: 12.635 

  • Miejska Górka (Plac Powstańców Wielkopolskich): 7.365

  • Topólka: 4.728 (3.598 w 2015 roku)

Danych nie można porównać z Sarnówki oraz Placu Powstańców Wielkopolskich w Miejskiej Górce. Tam badań w 2015 roku nie prowadzono. Można wysnuć wniosek, że w przypadku zwiększenia natężenia ruchu, GDDKiA powinna wziąć te dane pod uwagę i przeanalizować, czy nie wybudować obwodnicy Miejskiej Górki czy zastanowić się nad przyszłością północnej obwodnicy Rawicza. 

reklama

SONDA

Jakie rozwiązanie zastosować na północnej obwodnicy Rawicza?

Zagłosowało 55 osób
Zagłosuj
Głosy można oddawać od 31.07.2025 od godz 16:06
reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama
logo