I Liceum Ogólnokształcące z nowoczesną windą
Celem przedsięwzięcia pod nazwą „Poprawa dostępności architektonicznej i edukacyjno-społecznej w I Liceum Ogólnokształcącym im. Jarosława Dąbrowskiego w Rawiczu” było wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnościami oraz specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez zapewnienie dostępności architektonicznej budynku szkoły. Cel ten został osiągnięty dzięki budowie windy. Na realizację projektu zostało pozyskane dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski, których dysponentem jest samorząd województwa wielkopolskiego. Całkowita wartość projektu przekracza 2 mln 86 tys. zł, z czego kwota dofinansowania z Unii Europejskiej to ponad 1 mln 460 tys. zł.Prace prowadzone były w tym roku. Powstała nie tylko winda. Wyremontowano również toalety, które zostały dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zajęcia będzie można prowadzić w mobilnej sali doświadczania świata. Do szkoły trafiły, m.in. zestaw do diagnozy i treningu terapii słuchowej czy zestaw do terapii sensorycznej.
Dzisiaj (17 października 2025 r.) odbyło się uroczyste podsumowanie przedsięwzięcia.
- Ta inwestycja to coś znacznie więcej niż nowoczesny dźwig osobowy - mówił Arnold Ratajski, dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego w Rawiczu. - To symbol równości, otwartości i solidarności. Dzięki niej każdy uczeń, niezależnie od swoich możliwości, może w pełni uczestniczyć w życiu szkoły - dodał.
"Winda to symbol otwartości"
Głos zabrali także zaproszeni goście.
- Projekt uwzględnia różne potrzeby - mówił Marian Poślednik, radny sejmiku wielkopolskiego, ciesząc się z dofinansowania z pieniędzy europejskich. - Winda to symbol otwartości i dostępności, symbol unoszenia się. Chciałbym życzyć, by młodzież wznosiła się jak najwyżej, edukując się, zdobywając wiedzę i umiejętności oraz spełniając swoje marzenia - dodał.
Starosta rawicki Adam Sperzyński podkreślił, że powiat stara się sukcesywnie likwidować bariery architektoniczne, aby budynki zarządzane przez samorząd były dostępne dla wszystkich. Cieszył się z realizacji projektu.
Po przemówieniach przyszedł czas na poświęcenie windy przez ks. Janusza Małuszka, proboszcza parafii pw. św. Andrzeja Boboli i przecięcie wstęgi. Chętni przejechali się windą na najwyższą kondygnację budynku LO.
Nie tylko zmiany architektoniczne
Dostosowywanie szkoły do potrzeb osób o szczególnych potrzebach to nie tylko zmiany architektoniczne. Projekt przewiduje również szereg działań edukacyjno-społecznych, w tym:
- Specjalistyczne zajęcia dodatkowe dla uczniów: indywidualne zajęcia rewalidacyjne, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia terapeutyczne, zajęcia wzmacniające kompetencje emocjonalno-społeczne.
- Szkolenia dla nauczycieli, które pozwolą im podnieść swoje kompetencje w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach.
- Działania mające na celu walkę ze stereotypami i zapobieganie dyskryminacji.