Jak czytamy w interpelacji, brak odpowiedniej komunikacji publicznej stanowi istotny problem dla mieszkańców, zwłaszcza tych, którzy nie posiadają własnego środka transportu. Wpływa to, m.in. negatywnie na uczniów z mniejszych miejscowości, którzy mają trudności z dotarciem do szkół średnich i zawodowych zlokalizowanych w Rawiczu i innych gminach, dostęp do pracy tych mieszkańców, którzy codziennie mają problem z dojazdem do miejsc pracy. Osoby starsze, młodzież oraz osoby z niepełnosprawnościami mają utrudniony dostęp do urzędów, placówek ochrony zdrowia, instytucji kultury czy wydarzeń lokalnych, a zwiększenie liczby prywatnych samochodów na drogach prowadzi do większego zatłoczenia i emisji spalin.
Zdaniem radnej powiatowej sprawnie działająca komunikacja publiczna mogłaby przyczynić się do poprawy jakości powietrza. Grażyna Kośmider poprosiła o przeprowadzenie szczegółowego badania dotyczącego zapotrzebowania na połączenia międzygminne, z uwzględnieniem godzin szczytu, lokalizacji szkół, miejsc pracy i kluczowych instytucji. Postuluje utworzenie siatki komunikacji autobusowej, która uwzględni strategiczne lokalizacje w każdej z gmin oraz dogodne godziny kursów. Radna poprosiła o rozważenie możliwości uzyskania dotacji rządowych lub unijnych na realizację projektu transportu publicznego, a także nawiązanie współpracy z przedsiębiorstwami prywatnymi i promowanie transportu publicznego wśród mieszkańców.
- Stworzenie sieci komunikacji autobusowej między gminami powiatu rawickiego jest nie tylko koniecznością społeczną, ale również inwestycją w rozwój naszego regionu. Efektywny transport publiczny podniesie jakość życia mieszkańców, przyczyni się do zrównoważonego rozwoju i zredukuje wykluczenie komunikacyjne - podsumowała w interpelacji Grażyna Kośmider.
Odpowiedzi radnej udzielił starosta Adam Sperzyński (Polskie Stronnictwo Ludowe). Przypomniał, że w 2022 roku rada powiatu rawickiego przyjęła "Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Powiatu Rawickiego". Dokument określił sieć komunikacyjną, na której jest planowane wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej, ocenę i prognozy potrzeb przewozowych, przewidywane finansowanie usług przewozowych oraz preferencje dotyczące wyboru rodzaju środków transportu.
- Przewiduje on uruchomienie 18 linii autobusowych. W tym celu jest niezbędne pozyskanie środków zewnętrznych, a także partycypacja jednostek samorządów terytorialnych w kosztach utrzymania tych linii - zauważa starosta.
Dodał, że plan przekazano wszystkim gminom w powiecie.
- Powiat podejmował już działania polegające na organizowaniu publicznego transportu zbiorowego, w wyniku czego uruchomiona została od 2 listopada 2021 roku do 30 czerwca 2022 roku linia autobusowa relacji Piaski - Dłoń - Miejska Górka - Rawicz. - Z uwagi na brak kontynuacji wsparcia finansowego linii przez gminę Miejska Górka oraz niskie zainteresowanie mieszkańców powiatu, uległa ona wygaszeniu - informuje starosta.
Podkreślił, że powiat jest zainteresowany współpracą ze wszystkimi samorządami gminnymi. Jako przykład wymienił porozumienie powiatu i gminy Rawicz odnośnie dofinansowania dwóch linii autobusowych: Rawicz - Żylice i Rawicz - Żołędnica.
- W mojej ocenie ze względu na wagę tematu konieczna jest współpraca wszystkich samorządów powiatu w powyższej kwestii. Będę zachęcał włodarzy gmin do współpracy w tym zakresie - podsumował Adam Sperzyński.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.