Od nowego roku weszły w życie ważne zmiany przy zawieraniu umów o dzieło.
Przepisy Tarczy antykryzysowej wprowadziły obowiązek informowania ZUS-u o umowach o dzieło zawieranych od 2021 roku. Od stycznia ubezpieczalnia prowadzi ewidencję takich umów.
Informację musi przekazać płatnik składek lub osoba fizyczna, która zleciła wykonanie dzieła.
Obowiązek ten nie dotyczy umów:
- zawartych z własnym pracownikiem,
- wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem,
- zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.
Ważne zmiany przy zawieraniu umów o dzieło
Umowy zawierane od 1 stycznia 2021 r. trzeba wykazywać w nowym formularzu RUD (zgłoszenie umowy o dzieło). Następnie formularz w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o dzieło należy przekazać do ZUS-u.
Można to zrobić elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Dla każdego wykonawcy dzieła trzeba złożyć oddzielny formularz RUD. W jednym formularzu można wykazać maksymalnie 10 umów zawartych z jednym wykonawcą.