Andrzej Wątorski na początku bardzo ciekawego spotkania, podkreślił zmiany, jakie nastąpiły w ekranizacjach musicali na przełomie lat 70/80 XX wieku, w porównaniu z klasycznymi musicalami okresu powojennego.
- Zmieniło się prawie wszystko - mówił. - Czas akcji, tematyka, typ fabuły, bohaterowie i rodzaj muzyki. Po wojnie koreańskiej i wietnamskiej nastąpiło odprężenie międzynarodowe oraz okres rewolucji obyczajowej i seksualnej. Bohaterami filmów muzycznych nie byli już panowie w cylindrach i panie w białych sukniach, stały się nimi całe zbiorowości osób wykluczonych, dotychczas zmarginalizowanych lub poddanych ostracyzmowi społecznemu. Pojawili się hipisi, pacyfiści, kontestatorzy, osoby z autyzmem, ofiary pogromów antysemickich. Diametralnie zmieniła się tematyka musicali i muzyka. Nie były to, jak kiedyś, romanse i miłosne komplikacje, a obrazowano procesy społeczne, a nawet wojnę. Pojawia się nowa muzyka – protest songi, rock, jazz, czy brzmienie symfoniczne.
Kamieniem milowym tego typu filmów muzycznych była ekranizacja musicalu „West Side Story” z 1961 r., która zdobyła rekordową liczbę dziesięciu Oscarów.
Podczas spotkania omówionych zostało osiem przebojowych, filmowych musicali, między innymi: „Skrzypek na dachu", „Kabaret” czy "Hair". Opowieści prowadzącego ilustrowane były fragmentami flmów z największymi przebojami z tych produkcji.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.