W tureckiej miejscowości Izmir miało miejsce drugie spotkanie w ramach międzynarodowego programu edukacyjnego: „Zdrowy Europejczyk” (Healthy European by Means of Health Competences; HES - O - HEC), realizowanego w ramach unijnego programu SOCRATES COMENIUS. \r\n\r\nPrzedsięwzięcie w całości finansowane jest z funduszy unijnych, a w programie bierze udział jedenaście szkół z Czech, Grecji, Holandii, Litwy, Łotwy, Norwegii, Polski, Słowacji, Turcji, Węgier oraz Włoch. Reprezentantem Polski w tym programie jest Gimnazjum w Sierakowie im. Adama Olbrachta Przyjmy - Przyjemskiego, które w sierpniu minionego roku uzyskało z Polskiej Agencji Narodowej potwierdzenie udziału w tym prestiżowym, dwuletnim przedsięwzięciu.
\r\nW tygodniowej wizycie uczestniczyli: Rafał Dziewięcki - nauczyciel historii, Paweł Łukasiewicz – nauczyciel języka angielskiego, Piotr Łukasiewicz - nauczyciel wychowania fizycznego, Piotr Mosiek - dyrektor sierakowskiej placówki oraz uczniowie: Olga Buczyńska, Jakub Kapała, Marta Łukowiak, Aleksandra Pięta, Marta Rapior, Natalia Skromna, Hanna Stachowiak, Alicja Szywała i Bartosz Zakrzewski.
\r\nWizytę w tureckiej szkole: İzmir Anadolu Őğretmen Lisesi Műdűrlűğű rozpoczęło oficjalne spotkanie z dyrektorką szkoły - Melihat Gökçe w obecności nauczyciela Omera Kayapinara, który jest szkolnym koordynatorem międzynarodowego programu. W kolejnych dniach nauczyciele wraz z młodzieżą uczestniczyli w zwiedzaniu placówki i różnorodnych lekcjach oraz spotkaniach z tureckimi nauczycielami, wielogodzinnych warsztatach plastycznych oraz w codziennych pracach nad kształtowaniem struktury projektu.
\r\nUzupełnieniem pobytu było zwiedzanie: ciekawych miejsc rozległego, portowego miasta Izmir (trzeciego co do wielkości, choć niezwykle zróżnicowanego społecznie skupiska ludzkiego w Turcji), starożytnego miasta Efez, czy chociażby nadmorskiej miejscowości Çeşme.
\r\nTygodniowa wymiana międzynarodowa z kolejnym z państw unijnego projektu odbywała się w atmosferze bezpośredniego konfrontowania i kształtowania postaw tolerancji, jak również szacunku dla odmienności światopoglądowej oraz kulturowej, budowania idei międzynarodowego solidaryzmu, jak również rozwijania kompetencji językowych, stanowiących bardzo istotną podbudowę dla wdrażanej w szkole edukacji proeuropejskiej.
\r\nTym razem obyło się bez kłopotów z powrotem, spowodowanym odwoływaniem lotów samolotowych.
\r\n(WJ)