Na odsłoniętym na rawickim cmentarzu w pierwszą rocznicę katastrofy smoleńskiej pomniku, jest błędnie odtworzona szachownica lotnicza. Zmieniono kolejność pól. Prawidłowa szachownica ma lewe górne pole białe. \r\n\r\nBiało-czerwona szachownica po raz pierwszy pojawiła się na samolotach por. pil. Stefana Steca, latającego w lotnictwie austriackim, a następnie polskim, jako godło osobiste pilota. Miała wówczas cztery pola, bez obwódek. Tak oznakowanym samolotem Stec przyleciał 15 listopada 1918 z meldunkiem z oblężonego Lwowa do Warszawy. Dowódca lotnictwa, ppłk Hipolit Łossowski uznał wówczas, że szachownica spełnia wszystkie kryteria, jakie powinien mieć znak przynależności państwowej: jest oryginalna, ma polskie barwy i łatwo można ją namalować na skrzydłach i kadłubie.
\r\nW 1921 roku wprowadzono obwódki w kolorach odmiennych od koloru pól szachownicy , jednak nie podano stosunku ich szerokości do rozmiaru szachownicy. Stosunek ten ustaliło dopiero rozporządzenie prezydenta RP. Mówi ono, że szachownica lotnicza jest to kwadrat podzielony na cztery równe pola, z których lewe górne i prawe dolne są barwy czerwonej z białą obwódką, lewe dolne i prawe górne barwy białej z obwódką czerwoną. Stosunek obwódek do pola wynosi 1:5.
\r\nPrzed wprowadzeniem szachownicy, polskie samoloty były oznaczane różnymi elementami w biało -czerwonych barwach narodowych: tarczami herbowymi z podziałem koloru na ukos (eskadry warszawskie), pasami biało - czerwonymi (eskadra lwowska), czerwonymi literami Z w białym kwadracie (eskadry krakowskie).
\r\nPrzez następne ponad 70 lat szachownica w tej postaci pozostawała znakiem polskiego lotnictwa wojskowego. W 1993 roku jednak wprowadzono nowy wzór znaku, z zamienioną kolejnością pól (odwrócony o 90°), bardziej poprawny heraldycznie. (WJ)
\r\nJesteś świadkiem ważnego wydarzenia? Masz ciekawe zdjęcie lub film? Wyślij je na adres redakcja24@zycie-rawicza.pl