reklama

Próba oszustwa przedsiębiorcy? Ktoś podawał się za pracownika infolinii banku Santander

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: archiwum portalu

Próba oszustwa przedsiębiorcy? Ktoś podawał się za pracownika infolinii banku Santander - Zdjęcie główne

foto archiwum portalu

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Dali znaćMasz w telefonie zapisany numer infolinii swojego banku? To zwykle ułatwia kontakt z instytucją, ale pamiętaj - pod takie numery potrafią podszywać się oszuści. Wystarczy, że zdradzisz im login lub hasło do konta, a możesz stracić oszczędności. Właśnie taką próbę podjęto wobec przedsiębiorcy z powiatu rawickiego.
reklama

Z redakcją skontaktował się dzisiaj (29 sierpnia) czytelnik. Poinformował o telefonie, który odebrał. 

- Piszę jako osoba prowadząca działalność: ktoś z nr 221008714 kontaktował się, podając za infolinię Santander. Mężczyzna z mocno wschodnim akcentem - opisuje nasz czytelnik. - Znał mój numer konta firmowego. Najprawdopodobniej z bazy ZUS czy czegoś podobnego, gdzie są rejestrowani wszyscy przedsiębiorcy. Żadnych danych i loginów oczywiście nie podałem. Zgłoszone na infolinię banku - dodaje. 

Santander ostrzega przed oszustami

Jak się okazuje, to próba wyłudzenia danych. Na stronie internetowej banku można znaleźć informacje o tym, że oszuści podszywają się pod pracowników Santandera.

- Celem przestępców jest nakłonienie Cię do ujawnienia poufnych danych, bądź przejęcia dostępu do Twojego urządzenia. W takich oszustwach, metody manipulacji mają swój cel - spowodować, abyśmy działali według planu oszusta - podkreślają przedstawiciele banku.

reklama

Kiedy możesz się natknąć na oszustów?

  • Sprzedajesz na portalach aukcyjnych i otrzymujesz wiadomości z linkiem do fałszywej strony banku.
  • Chcesz zainwestować w kryptowaluty i podajesz numer telefonu. Następnie odbierasz telefon, musisz zainstalować aplikację - np. anydesk lub quickviewer - w ten sposób oszust przejmuje kontrolę na Twoimi urządzeniami i dostępami.
  • Dzwoni do ciebie przestępca, który podaje się za pracownika banku z działu bezpieczeństwa i informuje cię, że ktoś wziął na ciebie kredyt albo twoje pieniądze są w niebezpieczeństwie - nie podawaj swoich danych, rozłącz się i skontaktuj z bankiem.
  •  Otrzymujesz wiadomość z prośbą o pomoc i wysłanie kodu BLIK. Jeśli to zrobisz, pieniądze trafią na konto przestępcy.
 

reklama

Jak nie paść ofiarą przestępców?

Przede wszystkim nie powinniśmy ulegać przekonaniu, że nas nikt nie zwiedzie. Każdy z  nas może stać się ofiarą oszusta. Przede wszystkim więc:

  • nie spiesz się, daj sobie czas - poczucie presji to celowe działanie oszusta,
  • chroń wrażliwe dane - nikomu nie podawaj haseł, loginu, kodu SMS czy PIN-u do karty,
  • rozłącz się i oddzwoń - nawet jeśli ktoś zna twoje dane, nie znaczy, że można mu ufać, 
  • rozmawiaj z najbliższymi - izolacja od bliskich to kolejny zabieg oszusta,
  • śledź komunikaty - bądź na bieżąco z obecnymi zagrożeniami,
  • sprawdź na stronie swojego banku, jak działają oszuści - poznaj najpopularniejsze metody przestępstw w sieci.
 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama
logo