reklama

Droga Jutrosin-Pawłowo zakonserwowana, aby dotrwać do remontu

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: M. Urbanowicz

Droga Jutrosin-Pawłowo zakonserwowana, aby dotrwać do remontu - Zdjęcie główne

foto M. Urbanowicz

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościDroga z Jutrosina do Pawłowa pojawia się w rozmowach o drogach potrzebujących remontu. Niedawno przeszła lifting, który ma zapobiec jej niszczeniu, aby doczekała się jakże potrzebnego jej remontu. Nie da się ukryć, mimo iż nawierzchnia wygląda całkiem ładnie, jazda po niej wymaga ostrożności.
reklama

Trzy lata temu, pod koniec 2021 roku, burmistrz Jutrosina, Romuald Krzyżosiak, ówczesna radna, Janina Machowicz oraz sołtys Pawłowa, Paweł Wachowiak, złożyli na ręce starosty rawickiego petycję w sprawie remontu drogi powiatowej prowadzącej z Jutrosina do Pawłowa. Apelowali o gruntowny remont traktu, wskazując na zły stan trasy, którą codziennie mieszkańcy Pawłowa, Piskorni i Zygmuntowa dojeżdżają do miasta. 

Droga Jutroisn-Pawłowo bez remontu od ponad pół wieku

W petycji podkreślali, że droga ostatni remont przeszła w latach 70-tych XX wieku. W ocenie autorów petycji, popękana i wyboista nawierzchnia to nie tylko dyskomfort dla kierowców, ale zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu. Starosta rawicki, Adam Sperzyński przyznał, że droga wymaga remontu. Jednak wszystko było zależne od woli radnych powiatowych oraz od możliwości sfinansowania takiej inwestycji.

reklama

Dofinansowanie dla drogi Jutrosin-Pawłowo

W 2023 roku powiat zgarnął dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład  8 mln zł na przebudowę i modernizację dróg powiatowych. Przetarg podzielono na dwie części. Pierwszą wykonuje Przedsiębiorstwo Drogowe Drogbud z Gostynia, a drugą Bitumdrog Sp. z o.o., z Obornik Śląskich.

Druga część obejmuje modernizację czterech dróg:

  • Borszyn Wielki - Gołaszyn, na odcinku od Zaborowic 1A do granicy powiatu, na długości 3.000 m;
  • Gołaszyn - granica powiatu na odcinku od Gołaszyna (przy cmentarzu) do granicy powiatu rawickiego na długości 3.500 m;
  • Jutrosin - Pawłowo, na odcinku od skrzyżowania z ul. Garncarską w Jutrosinie do Pawłowa nr 15, na długości 3.100 m;
  • Kołaczkowice - Dłoń, na odcinku od skrzyżowania z drogą krajową nr 36 do skrzyżowania z drogą powiatową w Kołaczkowicach, na długości 2.400 m.
Termin wykonania prac to 10 grudnia 2024 r.  

reklama

Coś robili na drodze Jutrosin-Pawłowo

Prace na drodze z Jutrosina do Pawłowa były poprowadzone na początku lipca tego roku. Z początku droga wzbudzała negatywne uczucia w kierowcach poruszających się po niej na co dzień. Wskazywali, że kamyczki ułożone na drodze przyczepiają się do kół i uderzają w lakier oraz szyby. 
Jak wyjaśnił wtedy Andrzej Łaszewski, kierownik działu technicznego w Powiatowym Zarządzie Dróg w Rawiczu, droga jeszcze nie była jeszcze skończona, a prace były wykonywane przy otwartym dla pojazdów ruchu. Dodał, że prace na drodze z Jutrosina do Pawłowa obejmują powierzchniowe podwójne utrwalenie nawierzchni przy użyciu emulsji i grysów.

- Jest to zabieg ratujący nawierzchnię, utrzymaniowy, a nie przebudowa drogi - wskazał.

reklama

 

Jak się jedzie po drodze Jutrosin-Pawłowo?

Podróżując kilka dni temu po drodze z Jutrosina do Pawłowa zdziwiliśmy się - nawierzchnia wygląda na nową, jednak podróżuje się po tej drodze jako falach na morzu. Zdecydowanie trzeba ograniczyć prędkość. Jarosław Trawka, kierownik Powiatowego Zarządu Dróg, wyjaśnia, że droga nie była remontowana tylko wykonano na niej zabieg - powierzchniowego utrwalenia.

- Jest to zabieg konserwujący. Ma na celu zlikwidowanie szczelin i pęknięć. Zabieg ten nie naprawia równości drogi tylko ma zapobiec jej dalszemu niszczeniu - wskazuje.

Dodaje, że zabieg ten polega na rozsypaniu na drodze dwóch rodzajów grysu o różnej frakcji i połączeniu ich spryskując dwukrotnie warstwą emulsji dla utrwalenia warstw.

reklama

- Chodzi o to, żeby pozamykać w ten sposób istniejące na drodze pęknięcia, szczeliny oraz usunąć drobne ubytki, a dzięki temu zapobiec dostawaniu się w nie wody, która powoduje uszkodzenia nawierzchni - tłumaczy Jarosław Trawka.

Podkreśla, że zabieg ten pomaga przedłużyć żywotność nawierzchni. Dodaje, że według specyfikacji technicznej przewiduje się, że zabieg takiego konserwowania należy powtarzać co cztery lata.

- Jak tylko pojawią się jakieś środki finansowe albo możliwe dotacje, to jak najbardziej planujemy remont tego traktu. Remonty tej drogi jest planowany od dłuższego czasu, ale na chwilę obecną, nie pojawiły się żadne programy na dofinansowanie takiej inwestycji - podsumował kierownik PZD.

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama