reklama
reklama

Jak jeździć w centrum Rawicza?

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Dawid Bela

Jak jeździć w centrum Rawicza? - Zdjęcie główne

foto Dawid Bela

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości  Strefa zamieszkania, strefa Tempo 30, wyniesione skrzyżowania, ronda – w ostatnich kilku latach zmian drogowych w Rawiczu nie brakowało. Jak z perspektywy czasu ocenia je burmistrz oraz kierowcy? 
reklama

Kto od kilku lat nie pojawił się w centrum miasta, ten może być zaskoczony. Zmian w ścisłym centrum Rawicza nie brakuje. Likwidowane są skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, powstają za to ronda. 

Rynek w Rawiczu ze strefą zamieszkania

W strefie zamieszkania pieszy może się poruszać swobodnie po całej udostępnionej do użytku publicznego przestrzeni i ma bezwzględne pierwszeństwo przed pojazdami (kierujący musi ustąpić pieszemu w każdym wypadku). Ponadto, w strefie tej dzieci do lat 7 nie muszą przebywać pod opieką osoby starszej. Strefy zamieszkania często wyznaczane są na terenach, po których porusza się wielu pieszych. 

Tak się stało właśnie na rawickim rynku. Przepisy obowiązujące w strefie mają ich chronić. Mają również zapewnić maksymalne bezpieczeństwo bawiącym się na tym obszarze dzieciom. Pojazdy nie mogą przekraczać prędkości 20 km/h. Zabroniony jest postój w innym miejscu, niż do tego wyznaczone. Wjazd do strefy zamieszkania poprzedzony jest zawsze znakiem D-40. W Rawiczu trzeba też jednak pamiętać o zasadzie prawej ręki na skrzyżowaniu Rynku, ul. Konopnickiej i Grunwaldzkiej oraz skrzyżowaniu Rynku i ul. Klasztornej. Pierwszeństwo zawsze mają ci kierowcy, którzy są z prawej strony. 

Nowe ulice jednokierunkowe

Zmiany nie zaszły tylko na rynku, ale też w okolicy. Stało się to na początku 2021 roku.  Ulice Grunwaldzka i 3 Maja stały się jednokierunkowe - z możliwością wjazdu na rynek. Nie ma możliwości przejazdu „tranzytowego” - z ulicy 3 Maja w Grunwaldzką i na odwrót. W stronę Wrocławia z rynku można wyjechać ul. Ignacego Buszy, a w stronę Poznania - ul. Królowej Jadwigi. Trzeba też pamiętać o ograniczeniu prędkości.

Czy możliwe są kolejne zmiany?

Niektóre z ulicy w centrum miasta pozostają dwukierunkowe. Na niektórych z nich można zaparkować. Jest tak, m.in. na ul. Staszica, Kościelnej czy ul. kard. Stefana Wyszyńskiego. Czy tu także mogłyby zajść zmiany?

- Kilka lat temu rozważaliśmy wprowadzenie wszystkich ulic jednokierunkowych w centrum miasta - mówi burmistrz Grzegorz Kubik. - Komisja opiniująca nasze rozwiązania organizacji ruchu uważała, że zmiany należy wprowadzać etapami i powoli. Osobiście jestem zwolennikiem zmian kompleksowych w jednym czasie, ale musimy się dostosować do opiniujących - i tak robimy. Dotąd zmiany zaszły, m.in. na ul. Buszy, Grunwaldzkiej i 3 Maja. Stały się one ulicami jednokierunkowymi. Od pewnego czasu nie wracaliśmy jednak do tematu zmian na innych ulicach w centrum miasta i nie wrócimy do tego wcześniej, jak po wykonaniu przebudowy skrzyżowania ul. Grunwaldzkiej, Sienkiewicza i Poniatowskiego - dopowiada.

Kiedy jednak do tej przebudowy dojdzie? Na razie nie wiadomo.

Dwugłos mieszkańców

Czy wprowadzenie ulic jednokierunkowych w centrum Rawicza byłoby dobrym pomysłem? Opinie rawiczan w tej kwestii są podzielone.

- Rawicz nie jest odpowiednim miastem na wprowadzenie ruchu jednokierunkowego w centrum. Uważam, że jest zbyt mały i zrodziłoby to ogromne komplikacje - mówi kierowca jednej z rawickich taksówek, który na co dzień porusza się w centrum.

Odmiennego zdania jest przewodniczący Rady Osiedla „Stare Miasto” w Rawiczu - Marek Kasprzak.

- Wprowadzenie ulic jednokierunkowych w centrum byłoby dobrym pomysłem. Już teraz widzę, że jest bezpieczniej na ulicach jednokierunkowych, szczególnie dla rodziców z dziećmi, którzy nie muszą się rozglądać w różne strony, a tylko w jedną - przyznaje Marek Kasprzak. 

Strefa Tempo 30

To rozwiązanie funkcjonuje od października 2022 roku. Strefa Tempo 30 została umiejscowiona wewnątrz rawickich plant. Odpowiednie znaki są zamontowane na pięciu wjazdach do ścisłego centrum: ul. Scherwentkego (przy Domu Kultury), ul. 17 Stycznia, ul. 3 Maja, ul. Wojska Polskiego i ul. Sienkiewicza.

Strefa Tempo 30 funkcjonuje w wielu miastach. Jej celem jest poprawienie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Kierowcy aut mogą jechać z maksymalną prędkością 30 km/h. Co istotne, są także skrzyżowania z wyniesioną nawierzchnią. Takie są umiejscowione, m.in. przy czerwonym kościele, a także na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z ul. Sikorskiego.

- Uważam, że wprowadzenie strefy Tempo 30 było dobrym rozwiązaniem. Zdaję sobie sprawę, że nie wszyscy kierowcy są zadowoleni z tego powodu. Uważam, że dzięki temu rozwiązaniu w centrum jest bezpieczniej, a ci, którzy chcą  szybko ominąć centrum, mogą skorzystać z obwodnicy plant z rondami upłynniającymi ruch. Bezpieczeństwo oceniamy, m.in. na podstawie zgłoszeń od mieszkańców i raportów policji. Niebezpiecznych zdarzeń w ostatnim roku było mniej niż w poprzednich - podsumowuje Grzegorz Kubik.

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama