reklama
reklama

Przestępstwo w białych rękawiczkach. Myślisz, że pomagasz znajomemu, ale w rzeczywistości - oszustowi

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: D. Bela (archiwum)

Przestępstwo w białych rękawiczkach. Myślisz, że pomagasz znajomemu, ale w rzeczywistości - oszustowi - Zdjęcie główne

foto D. Bela (archiwum)

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Masz setki lub tysiące znajomych w mediach społecznościowych? Każdemu, kto cię o to poprosi, przekazujesz kod BLIK, bo chcesz pomóc? Jeśli tak, możesz zostać oszukany.
reklama

W środę (15.03.2023) do rawickich policjantów zgłosiła się kolejna osoba, która została oszukana - metodą "na BLIK". Polega ona na włamaniu się i przejęciu przez przestępcę konta na portalu społecznościowym. W kolejnym kroku oszust poprosi - za pomocą komunikatora - znajomych prawdziwego właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK.

Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. W przeciwieństwie do płatności przelewem, takich dokonanych transakcji nie można już cofnąć. Przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to, wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

- Pokrzywdzonym jest rawiczanin. Ktoś podszył się pod konto jego znajomego na portalu społecznościowym i poprosił o kod BLIK - relacjonuje asp. sztab. Beata Jarczewska, oficer prasowa KPP Rawicz, dodając, że straty przekroczyły 500 zł. 

Jak się nie dać oszukać? Warto:

  • stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (o wiele trudniej przejąć konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS);
  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory. Najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Połączenie zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze;
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
  • chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
ZOBACZ TAKŻE: polecany artykuł

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama