Klater Luxtorpeda 2.0, który zajmuje się między innymi wsparciem innowacji przy zamówieniach publicznych, kierunkami zamówień dotyczących budowy i modernizacji taboru był organizatorem konferencji poświęconej wyzwaniom, jakie czekają tabor kolejowy do 2030 roku.
Spotkanie odbyło się 31 marca w Rawiczu i zaczęło od wizyty studyjnej w Rawickiej Fabryce Wyposażenia Wagonów RAWAG, która w tym roku obchodzi 52-lecie swojej działalności.
Na przestrzeni ostatnich lat firma mocno się rozwija, inwestuje w nowe technologie, rozwiązania i produkuje coraz więcej komponentów do wyposażenia różnego rodzaju wagonów - od okien, drzwi, przez pulpity sterownicze, półki, po dachy do amerykańskich lokomotyw. W ostatnich latach firma przeprowadziła także generalny remont rozbudowując zakład o nowe hale produkcyjne i magazynowe. Spółka uruchomiła też nową linię produkcyjną części zamiennych oraz do produkcji krótkich serii w celu szybkiej realizacji zamówień. Aktualnie zatrudnia 634 pracowników.
W RAWAG-u przyjrzeli się z bliska produkcji komponentów do wagonów
W dniu konferencji pracownicy fabryki oprowadzali gości po wszystkich halach linii produkcyjnej i dokładnie objaśniali proces powstawania poszczególnych elementów, a także zasady pracy obowiązujące w zakładzie. Wszyscy kojarzą logo RAWAG-u chociażby z okien, czy drzwi pociągowych, ale pierwszy raz mogli zobaczyć, gdzie i jak one są wytwarzane.
Jaka przyszłość czeka tabor kolejowy?
Po wizycie w zakładzie RAWAG w Rawiczu, w jednym z rawickich hoteli odbyła się konferencja. Wzięli w niej udział, min. dyrektor generalny Polskiej Izby Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, dyrektor Centrum Pojazdów Szynowych w Poznańskim, członek zarządu "PKP Intercity" S.A. prezes zarządu H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., dyrektor Taborowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Przez wiele godzin rozmawiali o wyzwaniach, jakie czekają tabor kolejowy w następnych latach i próbowali znaleźć rozwiązanie niektórych problemów.
- Dla RAWAG-u to spotkanie jest tak naprawdę podsumowaniem ostatniego czasu perspektyw inwestowania w tabor kolejowy i ma nas przygotować na to, co do 2030 roku będzie działo się w Polsce. Przewidywane są duże inwestycje - szczególnie w nowym tabor. Sytuacja, w ktorej dzisiaj się znajdujemy stawia przed nami takie wyzwania, z którymi do tej pory się nie mierzyliśmy. Próbujemy wspólnie z producentami, jak i użytkownikami taboru kolejowego zastanowić się, jak w tym trudnym czasie spełnić oczekiwania, które pojawią się ze strony kolei - zaznacza Tomasz Cieślak, prezes zarządu firmy RAWAG.