Szkoła kształcąca, m.in. w zawodzie technik weterynarii zajmuje się nie tylko nauką przy pomocy żywych zwierząt domowych oraz tych, którymi opiekuje się w swoim mini zoo. Podnosząc kwalifikacje absolwentów pozwala im także na dokładne zapoznanie się z anatomią poprzez uczestnictwo w sekcji i preparowaniu zwłok padłych zwierząt różnych gatunków.
W pierwszej kolejności do badań pozyskano z ogrodu zoologicznego zwłoki kajmana okularowego - samica padła na ostry stan zapalny narządów rozrodczych, a Ministerstwa Klimatu i Środowiska wyraziło zgodę, by stała się materiałem edukacyjnym. Obecnie młodzież już kolejny raz przystąpiła do prac na zwłokach kajmana. Wykonuje z niego tzw. preparat mokry. Nie jest to prosta sprawa - wymaga precyzji i dużej wiedzy.
Zainteresowani anatomią
- Pomiędzy typową sekcją zwłok a zrobieniem tzw. mokrego preparatu anatomicznego jest kolosalna różnica. Po sekcji zwłoki zwierzęcia są utylizowane. Preparat mokry natomiast może być przechowywany i wykorzystywany przez wiele lat edukując, kolejne pokolenia uczniów. Wykonanie takiej pomocy dydaktycznej na ogół nie jest ani szybkie ani łatwe. Tu trzeba koniecznie zachować naturalny układ tkanek i i narządów. Koniecznie trzeba wykonać dobrą dokumentację fotograficzną i tabelaryczną - wyjaśnia Lucyna Kotlarczyk-Zioło, nauczycielka ZS P-T w Bojanowie. Jak dodaje, przygotowania do samej pracy poprzedziła wnikliwa analiza fachowej literatury (podręczniki, publikacje) z danego zakresu. - Trzeba było ustalić cel, plan, kalendarium poszczególnych prac oraz zakres obowiązków. W trakcie preparacji często pojawiają się nowe problemy oraz niewiadome i trzeba nadłożyć wysiłku, żeby „ iść dalej”. Powstają kolejne schematy mięśni, magistral tętniczych itd. By rozwikłać niektóre struktury anatomiczne czy ich pochodzenie posiłkujemy się morfologią innych zwierząt. Podczas tworzenia preparatu anatomicznego nasi uczniowie przechodzą wszystkie przedstawione powyżej etapy i procedury. Mnóstwo fachowej literatury ( w różnych językach), sporo ustaleń, dyskusji, konsultacji. W rozwiązaniu motoryki kajmana pomocne okazały się preparaty anatomiczne innych gadów oraz nagrane wcześniej filmy - opisuje nauczycielka. Informuje, że w drugiej klasie drugiej technikum weterynaryjnego zawiązał się całkiem sprawny zespół „młodych anatomów”, który w następnej kolejności zajmie się preparacją jamy piersiowo - brzusznej kajmana, co będzie dla nich kolejnym wyzwaniem.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.