Reklama

Ulubione auta używane Polaków

Opublikowano:
Autor:

Ulubione auta używane Polaków - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości

Na polskim rynku samochodów używanych niezmiennie królują marki niemieckie. Polacy szukający auta, najczęściej wybierają modele BMW, Opla lub Audi - wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez ekspertów Motoraportera, którzy sprawdzili, jakie samochody kupują na rynku wtórnym nasi rodacy. Z danych Motoraportera wynika, że ponad 80 proc. sprzedawanych w Polsce samochodów, które zostały sprawdzone przez ekspertów firmy, pochodziło z importu. - Nie zaskakuje mnie, że najczęściej importujemy samochody zza naszej zachodniej granicy. W 2013 roku, aż 37% sprawdzanych przez nas samochodów pochodziło właśnie z Niemiec. Ta tendencja utrzymuje się na stałym poziomie. Ciekawostką jest natomiast, że w ciągu ostatniego półrocza odnotowaliśmy prawie dwukrotny wzrost sprawdzanych samochodów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych - obecnie na poziomie 10 procent - mówi Marcin Ostrowski, prezes zarządu spółki Motoraporter.

Najczęściej poszukiwanym modelem wśród aut używanych było w 2013 roku BMW Seria 3. Na drugim miejscu znalazł się Opel Astra, a trzecią i czwartą lokatę zajęło odpowiednio Audi A6 i A4. Pierwszą piątkę zamyka Ford Mondeo. Preferencje kupujących nieco się zmieniły w stosunku do pierwszego półrocza ubiegłego roku. Wtedy wśród klientów Motoraportera dominował Opel z modelami Astra i Corsa. BMW Serii 3 znajdowało się dopiero na trzecim miejscu. Honda Civic i Nissan Patrol zamykały pierwszą piątkę najpopularniejszych modeli.

W kategorii popularności, w ramach konkretnej marki, bezkonkurencyjny okazał się Jeep Grand Cherokee, który cieszył się zainteresowaniem wśród 85% poszukujących auta tej marki. Nieco niżej znalazły się Ford Mondeo i Mazda 6, z wynikiem na poziomie 50% - Klienci Motoraportera najczęściej wybierają nadwozie typu SUV. W zeszłym roku aż 35% kupujących było zainteresowanych takim autami - wyjaśnia Marcin Ostrowski. - SUV-y są na naszym rynku stosunkowo od niedawna, ale sukcesywnie podbijają serca Polaków. Do tej pory wśród ofert samochodów używanych pojawiały się modele relatywnie nowe, a co za tym idzie, drogie. Teraz zaczyna się to powoli zmieniać. Używane SUV-y mają coraz atrakcyjniejsze ceny, a co za tym idzie, cieszą się coraz większą popularnością - dodaje.

Polacy upodobali sobie także praktyczne i funkcjonalne nadwozie typu kombi. W 2013 roku 27% klientów zamawiających usługi wykonania oględzin i sprawdzenia samochodu w Motoraporterze, wybrało właśnie ten model nadwozia. Na trzecim miejscu znalazło się nadwozie typu hatchback (18%) i sedan (15%). Mniej praktyczne coupe i cabrio cieszyły się dużo niższym zainteresowaniem.

W 2013 roku poszukiwane były modele w średnim wieku, młodsze roczniki cieszyły się nieco mniejszym wzięciem. Samochodami wyprodukowanymi pomiędzy 2001 a 2010 rokiem interesowało się 68% nabywców, którzy zlecili sprawdzenie pojazdu ekspertom Motoraportera. Największą popularnością cieszyły się samochody 3-7 letnie. Wybierało je 35% badanych. Mniej, bo 24% kierowców decyduje się na auta nowe, wyprodukowane po 2011 roku. Na samochody mające więcej niż 13 lat był znacznie mniejszy popyt, oscylujący na poziomie zaledwie 8%.
Zdecydowana większość badanych samochodów, bo aż 79% miała przebieg powyżej 100 tys. km. Warto pamiętać, że jest to przebieg deklarowany. Aż w 44% przypadkach kupujący mieli jednak wątpliwości, co do jego autentyczności.

- Pomimo niekorzystnych cen oleju napędowego, samochody z silnikami diesla nadal cieszą się minimalną przewagą wśród osób zlecających nam inspekcję samochodu. W 2013 roku ten rodzaj paliwa wybierało 60% naszych klientów - informuje Marcin Ostrowski. - Największą popularnością cieszyły się modele z silnikiem o pojemności nieprzekraczającej 2 litrów. Ma to związek z przepisami akcyzowymi obowiązującymi w Polsce. Na samochody sprowadzane z terenu UE nałożona jest akcyza, której wysokość uzależniona jest właśnie od pojemności silnika. Jej wielkość to 3,1% od wartości auta dla modeli z silnikami o pojemności do dwóch litrów, dla większych jednostek przewidziano stawkę na poziomie 18,6%, co skutecznie zniechęca większość nabywców kupujących auta sprowadzane do Polski - dodaje Ostrowski.

Nieduże silniki cieszyły się popularnością wśród połowy szukających. Przy większych pojemnościach zainteresowanie znacznie spadało. Jednostki o pojemności 2,1 do 3,0 litra wybierało już tylko 35% nabywców, silniki powyżej trzech litrów pojemności cieszyły się zainteresowaniem wśród zaledwie 15% kupujących.

Oprac. (red)

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE