W Światowym Dniu Ochrony Środowiska w Wielkoppolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu dyrektor Zespołu Szkół Przyrodniczo-Technicznych w Bojanowie, Beata Nowak, w towarzystwie wicestarosty Jakuba Morysona odebrała dyplom będący świadecetwem tego, że szkoła otrzyma dofiansowanie na utworzenie i doposażenie ekopracowni w ramach Regionalnego Programu Wsparcia Edukacji Ekologicznej.
W następnej kolejności podpisano umowę na to zadanie i tym samym pod koniec listopada w Zespole Szkół Przyrodniczo-Technicznych w Bojanowie swoją działalność rozpoczęła ekopracownia. Zlokalizowana jest w sali B4 kompleksu szkolnego. Jej oficjalne otwarcie zaplanowano dopiero na 8 stycznia 2024 r.
- Otrzymane dofinansowanie wyniosło 43 tys. 892,78 zł. Kwota ta umożliwiła zakup regałów fitotronowych do uprawy roślin wraz z materiałem siewnym oraz potrzebnymi akcesoriami. Zakupione regały fitotronowe pozwolą na przeprowadzenie ciekawych lekcji oraz doświadczeń z uprawy i ekologii roślin. Głównym celem doświadczalnym jest fotosynteza jako najważniejszy proces biologiczny przeprowadzany przez rośliny i niezbędny do podtrzymania życia na Ziemi - wyjaśnia dr Zbigniew Zawada, nauczyciel Zespołu Szkół Przyrodniczo-Technicznych.
Dodaje, że niewiele szkół ponadpodstawowych prowadzi edukację wykorzystując urządzenia sterujące procesami biologicznymi.
- Metody te są częściej stosowane na uczelniach wyższych. Obecnie rynek pracy, transfer pracowników, zmiany klimatyczne i ekologia są motorem przemian w systemie kształcenia, które szczególnie dotykają szkoły techniczne i branżowe - podkresla dr Zbigniew Zawada.
Jak mówi nauczyciel, Zespół Szkół Przyrodniczo-Technicznych CKU w Bojanowie, by sprostać nadchodzącym wymaganiom, poszukuje dobrych form edukacji i źródeł ich finansowania dla adaptacji i wyposażenia sal dydaktycznych.
- Klasy urządzamy w ten sposob, by uczniowie pokrewnych kierunków i specjalności mogli z nich korzystać w pełnym zakresie. Do uczestnictwa w lekcjach zapraszamy szkoły podstawowe i ponadpodstawowe z powiatu - zaznacza i już zachęca do korzystania z tego rodzaju współpracy.