reklama

Z Rawicza szybciej dojedziemy do Borku Wielkopolskiego, Jarocina czy Konina. Zakończono budowę obwodnicy Gostynia i Piasków

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Z Rawicza szybciej dojedziemy do Borku Wielkopolskiego, Jarocina czy Konina. Zakończono budowę obwodnicy Gostynia i Piasków - Zdjęcie główne
Autor: Agata Fajczyk (gostynska.pl) | Opis: Briefing prasowy na nowo wybudowanej obwodnicy Gostynia i Piasków

reklama
Udostępnij na:
Facebook
WiadomościW 2021 roku uchwałę w sprawie ustanowienia Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 podjął ówczesny rząd. W ramach zadania w całej Polsce ma powstać 100 dróg. Z jednej z nich już wkrótce będą mogli skorzystać kierowcy. Mowa o obwodnicy Gostynia i Piasków.
reklama

Budowa obwodnicy Gostynia w ciągu DK12 zakończona

Zadanie było realizowane w systemie "Projektuj i buduj" przez konsorcjum firm Mirbud (lider) i Kobylarnia (partner). Rozpoczęło się w 2021 roku, a zakończyło po czterech latach. Jak informuje portal gostynska.pl, na briefingu prasowym połączonym z zapowiedzią otwarcia trasy gości nie brakowało. Pojawili się parlamentarzyści, lokalni samorządowcy z ziemi gostyńskiej, ale także starosta rawicki Adam Sperzyński, przedstawiciele inwestora - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz wykonawcy.

Nie było symbolicznego przecięcia wstęgi. Za to lokalni samorządowcy przynieśli specjalne tablice rejestracyjne PGS DK12 oraz znak drogowy, na którym autografy złożyli obecni podczas otwarcia goście.

reklama

 - Obwodnica mająca ponad 17 km długości, o wartości blisko 300 milionów złotych - w tym ponad 206 milionów dotacji z funduszy europejskich, ma wielkie znaczenie dla mieszkańców tego regionu. Przejazdy starym śladem DK12, szczególnie pojazdami ciężarowymi, stanowiły duże zagrożenie dla mieszkańców, gdyż droga prowadziła przez centra Gostynia i Piasków. Nowa arteria będzie alternatywą dla pojazdów tranzytowych. Jako Ministerstwo Infrastruktury i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad cały czas pracujemy nad tym, aby powiększać sieć dróg krajowych. Corocznie oddajemy do użytku około 400 km autostrad, dróg ekspresowych, obwodnic miast. W samym grudniu 2025 roku oddamy do użytku 216 km takich właśnie dróg. Każda nowa droga to rozwój gospodarczy, turystyczny dla miast położonych w pobliżu i poprawa bezpieczeństwa – powiedział Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. 

reklama

Podstawowym celem budowy obwodnicy Gostynia i Piasków było wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który koncentrował się w ciągu drogi krajowej nr 12. Padła data otwarcia nowej trasy. Będzie to 12.12 o godz. 12.12. 

- Jesteśmy w stanie to zrobić. Skoro taki dokładny termin otwarcia został określony, to z pewnością przyniesie szczęście użytkownikom - powiedział Patryk Kosicki, p.o. dyrektora poznańskiego oddziału GDDKiA.

Z Rawicza szybciej do Borku Wielkopolskiego, Jarocina czy Konina

Dzieki otwarciu obwodnicy skróci się podróż z ziemi rawickiej do miejscowości położonych na wschód od Gostynia. Kto korzysta z drogi wojewódzkiej nr 434, nie będzie już musiał przejeżdżać przez Piaski czy Godurowo. Na nową obwodnicę będzie możliwy wjazd na węźle Piaski. Zjazd z niej nastąpi na rondzie w okolicy miejscowości Dąbrówka (gm. Borek Wielkopolski).

Ile pojazdów odnotowano na drodze krajowej w Gostyniu? Mniej niż w Miejskiej Górce

Jaki jest średni dobowy ruch pojazdów w Gostyniu? Ostatnie dane pochodzą z lat 2020 i 2021. Według wyliczeń Generalnego Pomiaru Ruchu, na dobę odnotowano 6.909 pojazdów na wyjeździe z Gostynia w stronę Leszna (w tym 170 ciężarówek bez przyczep i 441 z przyczepami). Z kolei w pobliskich Piaskach były to 6.203 pojazdy (w tym 176 ciężarówek bez przyczep i 619 z przyczepami). Jest to mniej niż w Miejskiej Górce na drodze krajowej nr 36.

reklama

Przez miasto nad Balatonem (pomiar na Placu Powstańców Wielkopolskich) według danych z 2020 i 2021 roku przejeżdża 7.365 pojazdów, w tym 214 ciężarówek bez przyczep i 580 z przyczepami. Z kolei przez Sarnówkę przejeżdża 12.635 pojazdów, w tym 319 ciężarówek bez przyczep i 1.194 z przyczepami. 

Na razie nie ma żadnych nowych informacji w sprawie budowy obwodnicy Miejskiej Górki. Teoretycznie, bliżej jest do przebudowy drogi krajowej nr 36, na odcinku od ogródków działkowych, położonych niespełna 500 metrów za miastem, przy drodze do Kobylina. 

- Opracowywana jest dokumentacja projektowa dla rozbudowy drogi krajowej nr 36 Miejska Górka - Kobylin. Dotychczas uzyskana została ostateczna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Trwają opracowywania i uzgadnianie dokumentacji projektowej oraz uzyskiwanie uzgodnień, pozwoleń i opinii przed złożeniem wniosku o ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - przyp. red.), które planowane jest na przełomie 2025/2026 r - poinformowała Alina Cieślak, rzeczniczka poznańskiego oddziału GDDKiA.

reklama

Trwa natomiast Generalny Pomiar Ruchu. Jego celem jest uzyskanie, na podstawie przeprowadzonych bezpośrednich pomiarów, najważniejszych parametrów oraz charakterystyk ruchu dla wszystkich odcinków sieci dróg krajowych, administrowanych przez GDDKiA. Dane poznamy w 2026 roku. Cyklicznie pomiary są prowadzone, m.in. na wysokości Załęcza, w okolicy ronda WOŚP-u, w Sarnówce, w Miejskiej Górce na ul. Powstańców Wielkopolskich czy w Topólce. Czy uzyskane dane przybliżą Miejską Górkę do budowy obwodnicy? To pytanie na razie pozostaje bez odpowiedzi. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama
logo