Przełom października i listopada to gorący okres zmian zestawów ogumienia z letnich na zimowe. Z wymianą opon nie ma co zwlekać do ostatniej chwili, czyli pierwszego śniegu, bowiem wtedy na wymianę umówić się będzie trudno.
Dlaczego należy wymieniać opony w zależności od sezonu?
Wymiana opon nie jest bezcelowa. W głównej mierze mowa tu o względach bezpieczeństwa. Dobór odpowiednich opon do panujących warunków atmosferycznych pomoże w uniknięciu m.in. utraty przyczepności auta.
Każdy kierowca powinien zadbać o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu, a opony to jedyny element łączący samochód z nawierzchnią, odpowiedzialny za stabilność pojazdu podczas jazdy, dlatego bardzo ważne jest aby ogumienie było w dobrym stanie, z bieżnikiem o odpowiedniej głębokości oraz dopasowane do warunków atmosferycznych - przekazują przedstawiciele zakładu "BELLA" Mariusz Bela.
Czytaj także: Silny wiatr nad powiatem rawickim. Połamane drzewa, uszkodzone samochody i elewacja budynku przedszkola
Jakie opony wybrać?
Często zadajemy sobie pytanie, jakie opony wybrać. W skrócie - należy dobrać takie ogumienie jakie jest nam potrzebne. Czym różnią się poszczególne rodzaje opon?
Opony zimowe od letnich i całorocznych różnią się głównie konstrukcją bieżnika i składem mieszanki gumowej, z której są wykonane, będą więc spełniały swoje zadania tylko wtedy, jeśli będą użytkowane w warunkach atmosferycznych do nich przeznaczonych. W przeciwnym razie utracą one większość swoich właściwości jezdnych jak np. przyczepność do nawierzchni, co wpłynie na długość drogi hamowania i ryzyko poślizgu - mówią przedstawiciele zakładu "BELLA".
W ostatnim czasie popularne stało się stosowanie opon wielosezonowych, czyli takich, które nadają się do jazdy zarówno zimą jak i latem. Czy to jest odpowiednie rozwiązanie?
Nie polecam tego rozwiązania. Zawsze jeśli coś jest dedykowane, to do tego służy, a jak coś jest uniwersalne, to służy do wszystkiego. Dlatego lepiej zaopatrzyć się w komplet zimowych i letnich. Oczywiście, jeśli klient jest zainteresowany oponami wielosezonowymi to je sprzedamy i założymy. Jeżeli ktoś nie jeździ zimą w długie trasy to opona wielosezonowa zapewne się sprawdzi, jednak przy większych odległościach na pewno lepsza będzie opona zimowa. Zagwarantuje nam zdecydowanie lepszą przyczepność, a co za tym idzie większe bezpieczeństwo - stwierdza pracownik serwisu opon JAMAR Rabiega.
Kiedy powinniśmy pomyśleć o wymianie ogumienia w swoich samochodach?
Opony należy zmienić kiedy temperatura jest mniejsza niż 4-5 stopni, czyli to już czas, który nieuchronnie się zbliża. Co prawda temperatura jeszcze się waha nawet w okolicach 10 stopni, ale poranki i noce są chłodne - mówił nam pracownik serwisu opon JAMAR Rabiega.
Mamy zatem idealny czas by zagospodarować kilka wolnych chwil na pojawienie się w zakładzie wulkanizacyjnym, by zmienić opony w swoim samochodzie.
Czytaj także: Zmiana czasu na zimowy. Nie zapomnij przestawić zegarków
Czy moje opony nadają się do użytkowania?
Czy dana opona nadaje się do użytku, najczęściej ocenia się po wysokości bieżnika. Nie jest to jednak jedyny aspekt, na który należy zwrócić uwagę zanim wymieni się komplet ogumienia. Jak zatem ocenić stan opon?
Najlepiej po wysokości bieżnika lub po roczniku, bo jeżeli opony są stare, a bieżnik jest jeszcze w teorii w porządku to nie oznacza, że opony nadają się do użytkowania. Przyjęło się, że opon można używać do 10 lat. Opony, na których widoczne są pęknięcia i inne zmiany kosmetyczne nie nadają się już do założenia - mówi Jacek Grześkowiak z Bosch Car Service GRZEŚKOWIAK - PIETRZAK.
Jak odczytać rozmiar opony?
Popularnym trendem stało się zamawianie opon przez internet, bowiem strony oferują szeroki wachlarz marek i rozmiarów. zdarza się również, że są tańsze niż w sklepach stacjonarnych.
Zamawiając opony przez internet należy znać ich dokładny rozmiar np. 205/55 R 16, ale właściwie co te liczby i literka oznaczają?
205 – pierwsza wartość to szerokość opony wyrażona w milimetrach. Mierzy się ją pomiędzy wewnętrznym oraz zewnętrznym bokiem opony.
55 – druga liczba to wysokość profilu, czyli stosunek wysokości opony do jej szerokości wyrażony w procentach. Oblicza się ją, dzieląc wartość wysokości przez wartość szerokości i następnie mnożąc otrzymaną liczbę przez 100.
R – litera informuje właściciela o budowie opony. Litera R oznacza budowę radialną. W przypadku opon radialnych stalowe warstwy kordu sięgają stopek i są ułożone pod kątem prostym względem linii środkowej opony, a osnowa jest ograniczona opasaniem. Występuje także litera D – budowa diagonalna. W przypadku opon diagonalnych warstwy osnowy składają się z nylonowych nitek. Są one umieszczone w bieżniku i boku opony skośnie względem siebie.
16 - Ostatnia wartość rozmiaru opony to średnica felgi, wyrażona w calach. Liczba ta musi koniecznie równać się średnicy felgi, na którą dana opona ma być założona.
Jakie ceny za usługę?
Ceny usługi wymiany opon lub kół zależą od kilku czynników. Między innymi od rozmiaru koła, tego czy felga jest stalowa czy aluminiowa. W naszych okolicach ceny są jednymi z najniższych w województwie. Trudno jednak podać konkretny przedział cenowy, bowiem kwoty są dostosowywane do klienta i posiadanych przez jego zestawów kół.
Ile trzeba wydać na nowe opony?
Postanowiliśmy odwiedzić jedną ze stron internetowych zajmujących się sprzedażą opon, by sprawdzić, w jakich cenach można zakupić nowe opony. W przypadku zimowych opon w rozmiarze 205/55 R16 ceny zaczynają się w okolicach 200 złotych, a kończą się na ponad 600 zł za sztukę. Na całoroczne opony w tym rozmiarze trzeba wydać między 230, a ponad 500 zł za sztukę.
Dla rozmiaru 215/55 R17 ceny zimowych opon zaczynają się od około 240 złotych i kończą na prawie 850. Wielosezonowe wahają się od około 229 do 709 złotych za sztukę.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.