reklama
reklama

Jesteś na urlopie, dzwoni pracodawca. Musisz odebrać?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Jesteś na urlopie, dzwoni pracodawca. Musisz odebrać? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Praca Czy pracownik zobowiązany jest odebrać telefon od pracodawcy w trakcie urlopu wypoczynkowego?
reklama

Teoretycznie w czasie urlopu wypoczynkowego pracownik nie powinien myśleć o pracy. W praktyce często dzieje się jednak odwrotnie - zwłaszcza, gdy służbowy telefon nie przestaje dzwonić. 

 

Obowiązek odbierania telefonu w czasie urlopu

Pracownik nie musi odbierać telefonu od pracodawcy w trakcie urlopu wypoczynkowego. 

Przyjmuje się, że pracownik poza szczególnymi wyjątkami wynikającymi z pełnionej przez niego funkcji w zakładzie pracy nie ma obowiązku zabierania telefonu służbowego na urlop. Tym samym pracodawca nie może żądać od pracowników odbierania na urlopie wypoczynkowym telefonów służbowych jak również połączeń kierowanych w celach służbowych na telefon prywatny - informuje Juliusz Głuski, rzecznik prasowy Głównego Inspektora Pracy.

Są jednak pewne wyjątki. Pracodawca może ustalić w wewnątrzzakładowych przepisach obowiązek odbierania telefonu służbowego nawet w czasie urlopu. Jednak sytuacja ta dotyczy jedynie pracowników kluczowych dla funkcjonowania firmy lub niezbędnych w czasie awarii - jak kierownicy czy kadra menagerska. 

Odwołanie pracownika z urlopu

Podobnie wygląda to w przypadku odwołania pracownika z urlopu wypoczynkowego. Pracodawca może zrobić to tylko wtedy, gdy obecności pracownika w pracy wymagają okoliczności nieprzywidziane w momencie rozpoczęcia urlopu. 

Prawo pracodawcy do odwołania pracownika z urlopu powinno być traktowane jako ostateczność. Wynika to z faktu, że urlop wypoczynkowy co do zasady powinien trwać nieprzerwanie. Podkreślić należy, że urlop wypoczynkowy to czas na relaks i regenerację sił po pracy . Pracodawca, który zobowiązuje pracownika do dyżuru w czasie jego urlopu, narusza jego prawa. W takiej sytuacji pracownik ma prawo zgłosić sprawę do Państwowej Inspekcji Pracy - wskazuje Juliusz Głuski, rzecznik prasowy Głównego Inspektora Pracy.

Ważna kwestią jest również fakt, że pracodawca nie może ukarać pracownika za to, że nie odebrał od niego telefonu w czasie urlopu wypoczynkowego. Jeżeli mimo to pracodawca nałoży karę na pracownika - ten może odwołać się do sądu pracy. 

reklama
Artykuł pochodzi z portalu krotoszynska.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama