reklama

Bojanowski ZWiK o awariach wodociągowych

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: archiwum

Bojanowski ZWiK o awariach wodociągowych - Zdjęcie główne

foto archiwum

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościW ostatnich tygodniach wakacji na terenie gminy Bojanowo dochodziło do dość częstych awarii wodociągowych, co powodowało przerwy w dostawie wody. Zapytaliśmy więc władze gminy o okoliczności tych zdarzeń, plany, a także komunikację z mieszkańcami.
reklama

Bojanowianie zwracają uwagę, że w ciągu ostatnich tygodni (od 4 sierpnia do 4 września) pojawiło się 12 komunikatów o problemach z dostawą wody na terenie ich gminy. Taka sytuacja - jak podkreślają - nie ma miejsca  w okolicy.
 
W związku z licznymi komentarzami i interwencjami docierającymi do nas od mieszkańców poprosiliśmy - w ich imieniu - o wyjaśnienie powodów tych sytuacji.
Na pytania odpowiedziała Aneta Lewusz - p.o. kierownika Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Bojanowie.
 

Jakie były powody problemów z dostawą wody? Czy jest to spowodowane starą infrastrukturą, czy miały na to wpływ czynniki zewnętrzne?

"Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Bojanowie posiada w eksploatacji 5 stacji uzdatniania wody, dzięki którym zaopatruje w wodę mieszkańców gminy Bojanowo. Stacje są zlokalizowane w miejscowościach: Bojanowo, Zaborowice, Trzebosz, Giżyn i Kawcze. Stacje te działają niezależnie od siebie, tzn. nie ma połączenia pomiędzy sieciami wodociągowymi dostarczającymi wodę z tych stacji. Oznacza to że ewentualne wstrzymanie dostaw wody do mieszkańców dotyczy tylko obszaru objętego zasilaniem w wodę z konkretnej stacji uzdatniania. W wielu gminach zasilanie w wodę realizowane jest z jednej stacji uzdatniania wody dla obszaru całej gminy. Wówczas awarie w obrębie stacji uzdatniania dotykają mieszkańców całej gminy. W przypadku Bojanowa, oceniając ilość awarii należy koniecznie wczytać się w treść komunikatu, aby należycie określić z jaką częstotliwością mają miejsce awarie wodociągowe w danej miejscowości".

Mieszkańcy gminy słusznie zwrócili uwagę na pewną kumulację awarii wodociągowych w ostatnim czasie, ale przyczyną większości z nich były zdarzenia nie leżące po stronie Zakładu. Tylko w samym Bojanowie 4 awarie spowodowane były uszkodzeniem przewodu energetycznego zasilającego stację uzdatniania wody, przy czym odpowiedzialnym za uszkodzenia była firma niezwiązana z Zakładem Wodociągów i Kanalizacji w Bojanowie, która wykonywała prace ziemne w pobliżu naszej infrastruktury. Ostatnia awaria na ulicy Powstańców Wlkp, tak szeroko komentowana przez mieszkańców, również była wywołana przez czynniki zewnętrzne, bo jak już informowaliśmy przejeżdżający pojazd uszkodził hydrant.


Trudno jest się odnieść do postawionej tezy, że w innych gminach  sytuacja wygląda inaczej, nie posiadamy bowiem wiedzy w tym zakresie. (...)  Nie sposób jest określić, jaka ilość awarii wodociągowych mieści się w definicji normy, a jaka stanowi ilość ponadnormatywną. Z pewnością jednak dla naszego Zakładu szybkie usunięcie każdej awarii  jest priorytetem. Każdą traktujemy jako zadanie do natychmiastowej realizacji. Dokładamy wszelkich starań, aby każdorazowo minimalizować uciążliwości związane z wstrzymaniem dostaw wody i w miarę możliwości skrócić czas jej braku. Niezależnie od tego, co było powodem awarii ubolewamy nad tym, że to mieszkańcy ponoszą ich konsekwencje w postaci czasowego braku wody".

Podobno często wody nadal w kranach nie było - mimo iż komunikaty o tym zapewniały.

"Awarie systemów wodociągowych zazwyczaj wiążą się z wstrzymaniem dostaw wody dla odbiorców. Czas tzw. braku wody u odbiorców jest różny w zależności od stopnia skomplikowania awarii. Standardowo przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne informują mieszkańców o przerwach w dostawach wody – zarówno tych planowanych, jak i awaryjnych. Należy pamiętać, że żadne przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne nie ma możliwości precyzyjnego określenia godziny, w której nastąpi przywrócenie dostawy wody do konkretnej nieruchomości. Czas dostarczenia wody do nieruchomości zależy bezpośrednio od miejsca usytuowania nieruchomości w  stosunku do  odległości od źródła dostarczania wody. W związku z powyższym komunikaty naszego zakładu, podobnie jak standardowe w tych okolicznościach komunikaty innych przedsiębiorstw, informowały o przywróceniu dostaw wody, w rozumieniu uruchomienia napływu wody do rurociągu. Czas dopływu wody do najdalej usytuowanych nieruchomości, mógł wynosić nawet do kilku godzin. Komunikaty Zakładu z pewnością nie zapewniały o tym, o której godzinie należy spodziewać się wody w kranie".

Czy gmina planuje inwestycje, które mają porządnie rozwiązać ten problem?

"Mając na względzie dbałość o naszych mieszkańców i ich potrzeby gmina corocznie realizuje inwestycje w wielu dziedzinach. Zakres inwestycji oczywiście uzależniony jest od środków finansowych będących w posiadaniu gminy. Są to zarówno środki własne, jak  i pozyskiwane z zewnętrznych źródeł finansowania".

Według informacji od mieszkańców - nowa minikoparka, którą dysponuje zakład nie jest użytkowana, ponieważ nie ma jej czym transportować. Czy to prawda?

"20 maja 2023 na łamach portalu rawicz24.pl pojawił się artykuł „W Bojanowie za rządową dotację kupili minikoparkę. Sprzęt trafił do ZWIK-u”. W artykule tym wskazano literalnie na zakres zadania inwestycyjnego realizowanego przez gminę Bojanowo. Czytelnicy dowiedzieli się wówczas o nowozakupionej przez gminę koparce z lawetą oraz o planowanych w calszej kolejności etapach realizacji inwestycji, wśród których pan burmistrz Maciej Dubiel wymienił planowany zakup samochodów dostawczych: "Przypomnę, że ww inwestycja realizowana pod nazwą: Poprawa gospodarki wodno-ściekowej na terenie gminy Bojanowo, jest zadaniem wieloetapowym. Łączna wartość zadania stanowi kwotę ponad 7,9 mln złotych. W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego gmina zawarła niezależne umowy z trzema wykonawcami. Przedmiotem umów są: dostawa koparki z lawetą, dostawa dwóch samochodów dostawczych oraz w części trzeciej: remont oczyszczalni ścieków wraz z modernizacją przepompowni ścieków, budową sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej, modernizacją systemów napowietrzania  na stacji uzdatniania wody w Zaborowicach i Bojanowie i wymianą wodomierzy na stacjach uzdatniania wody, a także dostawą psionów".

Jak widać rzeczowy zakres inwestycji jest bardzo obszerny i jednocześnie zróżnicowany pod względem terminów realizacji poszczególnych umów. Nie jest tajemnicą, że terminy dostaw pojazdów i koparki, dostosowane do  ogólnych terminów narzuconych przez zamawiającego, szczegółowo zaproponowali wykonawcy i że są one niezależne od siebie i zróżnicowane. Zachęcamy do lektury powszechnie dostępnego ogłoszenia o przetargu dla tego zadania. Znajdzie tam pani odpowiedzi na wszelkie nurtujące ją pytania na temat realizacji inwestycji, w tym również na temat terminów dostaw.

Należy podkreślić, że już na etapie podpisania umowy zarówno dostawca pojazdów, jak i koparki z lawetą, zadeklarowali możliwość realizacji dostaw przed upływem terminu umownego. Byliśmy mile zaskoczeni faktem, że dostawa koparki z lawetą nastąpiła z wielomiesięcznym wyprzedzeniem w stosunku do terminu wyznaczonego w umowie. Wszystko wskazuje na to, że pojazd dostawczy, który posłuży do transportu lawety otrzymamy w najbliższych tygodniach – również znacznie przed terminem umownym. Dostawa koparki i środków transportu jest bardzo wyczekiwana przez pracowników ZWiK, dlatego z pewnością nie będziemy zwlekać z wykorzystaniem ich do realizacji codziennych obowiązków. W kontekście powszechnej dostępności do informacji przedstawionej powyżej, dziwi i jednocześnie zasmuca podejmowanie prób ironizowania kwestii rzekomego niewłaściwego zaplanowania przez gminę terminów dostaw ww sprzętu".

Dlaczego nie uruchomiono systemu powiadamiania sms? Mieszkańcyzwracają uwagę, że profil ZWIK na Facebooku ma za małe zasięgi.

Zakład podejmuje starania o to, by dotrzeć z komunikatami o wstrzymaniu dostaw wody do jak najszerszej grupy mieszkańców.  Właśnie dlatego w ostatnim czasie uruchomione zostały powiadomienia przy wykorzystaniu profilu ZWIK na fb. Dodatkowo informujemy telefonicznie o sytuacjach awaryjnych sołtysów poszczególnych sołectw, a także podmioty gospodarcze na terenie gminy, dla których brak wody szczególnie utrudnia prowadzenie bieżącej działalności.  Dzięki współpracy z sołtysami, a także lokalnymi jednostkami OSP mieliśmy już kilkakrotnie możliwość zaopatrzenia mieszkańców w wodę z tzw. zastępczych źródeł wody, tj. woda butelkowana, woda do sanitariatów.
Nadmieniamy, że gmina zapewnia mieszkańcom dostęp do informacji o zagrożeniach poprzez udostępnienie na swojej stronie internetowej panelu mprofi.pl https://www.gminabojanowo.pl/asp/pl_start.asp?typ=14&menu=242&strona=1, w ramach którego zarejestrowani w systemie mieszkańcy otrzymują bezpłatne sms-y o występujących na terenie gminy zagrożeniach. Dotychczas kilkuset mieszkańców gminy skorzystało z tego narzędzia informacyjnego. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i głosom mieszkańców do w/w systemu powiadamiania włączyliśmy już informacje ZWiK o przerwach w dostawach wody – dodam tylko, że system już działa, a pierwsza informacja sms o planowanym w dniu 12.09 br. wstrzymaniu dostaw wody w Szemzdrowie i Karolewie dotarła już do mieszkańców.

Wspólnie z gminą Zakład podejmie starania, aby przypomnieć mieszkańcom o przydatnych funkcjonalnościach systemu i zachęcić do skorzystania z możliwości otrzymywania powiadomień drogą sms, również z uwagi na możliwość otrzymywania powiadomień o braku wody".


reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama