"Nowa seria wyłudzeń", "Uwaga na oszustów. Dziś znów rozsyłają sms", "Czy to może być oszustwo"? Tej treści wiadomości otrzymaliśmy od trojga internautów, którzy otrzymali nieoczekiwane SMS-y od nieznajomych. Oto przykładowa treść.
"PGE: Na dzień 29.04 zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie płatności" - czytamy w wiadomości.
Dołączono do niej link prowadzący do strony, przygotowanej przez oszustów. Jeśli podasz w niej swoje dane, możesz się spodziewać, że nie dość, że nie opłacisz zaległego rachunku, to przestępcy uzyskają dostęp do twojego konta i wyprowadzą z niego pieniądze.
PGE apeluje o zachowanie ostrożności
PGE Obrót apeluje do swoich klientów o zachowanie szczególnej ostrożności, nieotwieranie fałszywych linków oraz niewpłacanie pieniędzy na numer konta przekazany w fałszywej korespondencji, a w przypadku wątpliwości - o kontakt z PGE Obrót za pośrednictwem kanałów zdalnych lub w stacjonarnych Biurach Obsługi Klienta. Firma poleca zawsze sprawdzać informacje otrzymywane drogą pocztową i elektroniczną. Spółka podkreśla, że w korespondencji przypominającej o zaległych płatnościach oraz zamiarze wstrzymania dostaw energii elektrycznej zawsze podany jest nr klienta, nr faktury/dokumentu wraz z terminem płatności i kwotą do zapłaty. Nie ma tam natomiast linku kierującego bezpośredniego do systemów płatności internetowych.
Rawicz. Uwaga na oszustwo na wnuczka, na policjanta, czy na pracownika banku
Przestępcy imają się różnych sposobów, by wyłudzić pieniądze, podszywają się np. pod fałszywych, potencjalnych kupców na popularnym serwisie internetowym. Mogą zadzwonić, podszywając się pod policjanta, wnuczka, pracownika banku czy przedstawiciela innej instytucji. Mogą także przejąć hasła do konta i odezwać się na portalu społecznościowym, prosząc o wysłanie BLIK-a, gdyż muszą dokonać pilnego zakupu.