reklama
reklama

Kolejki do rejestracji pojazdów w rawickim starostwie

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Archiwum

Kolejki do rejestracji pojazdów w rawickim starostwie - Zdjęcie główne

foto Archiwum

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Mieszkańcy powiatu rawickiego, aby zarejestrować kupiony samochód muszą uzbroić się w cierpliwość i szybki refleks, niczym kowboje na dzikim zachodzie. Dlaczego? Z powodu bardzo długiego czasu oczekiwania na wolny termin rejestracji pojazdu w rawickim wydziale komunikacji.
reklama

O swoich problemach i perypetiach związanych z rejestracją pojazdu opowiedziało nam kilku naszych Czytelników, a my o wyjaśnienia poprosiliśmy Agnieszkę Adamczak, naczelnik Wydziału Komunikacji i Dróg w Starostwie Powiatowym w Rawiczu.

"Kpina z petenta"

Jeden z naszych Czytelników napisał do nas, że rezerwacja terminu na rejestrację pojazdu lub odbioru dowodu stałego, w wydziale komunikacji w Rawiczu jest praktycznie niemożliwa. Podkreśla, że, w jego opinii, nie ma możliwości wybrania wolnej godziny bez "kombinowania".

- Pomagałem w tej sytuacji Rodzicom i na 3 dzień, gdy nie mogłem znaleźć wolnego terminu, poczekałem do północy i jak tylko pojawił się nowy dzień w kalendarzu rezerwacji wizyt wziąłem pierwszą z brzegu godzinę, żeby cokolwiek zająć - relacjonuje.

Według Czytelnika rozwiązanie takie może być oczywiste dla kogoś, kto rejestruje auta kilka razy w roku, ale dla przeciętnego użytkownika jest to kpina.

- Bez problemu natomiast można znaleźć wolny termin w firmach pośredniczących w rejestracji, czyżby te rezerwowały wszystkie wolne terminy dla klienta, który może, ale nie musi się pojawić? Bo podczas wizyty (Rodziców) w urzędzie ten "świecił pustkami" - przekazał.

Przy okazji zauważył, że jakiś czas temu rejestrował pojazd w innym powiecie woj. wielkopolskiego i była tam dostępna pula "numerków" dla osób z rezerwacji internetowej i druga dla osób, które pobiorą numerek na miejscu. Wymagało to poświęcenia nieco więcej czasu, ale można było zarejestrować auto.

- Po odbiór dowodu stałego po prostu się przychodziło do wydziału komunikacji, pobierało numerek, gdzie należało podać nr rejestracyjny pojazdu i w ciągu pół godziny dokument było można odebrać w okienku - relacjonuje.

Inna z naszych Czytelniczek przekazała, że niedawno miała ten sam problem.

- Próba rezerwacji wizyty od 20 marca. Udało się dopiero 29 marca zarezerwować wizytę na 28 kwietnia i kolejne umówienie wizyty 17 kwietnia z rezerwacją na 17 maja - relacjonuje kobieta.

Za dużo chętnych, za mało urzędników

Agnieszka Adamczak tłumaczy, że system, z którego korzysta Starostwo Powiatowe w Rawiczu umożliwia dokonanie rezerwacji wizyty w urzędzie z trzydziestodniowym wyprzedzeniem. Dlatego też, jeśli wszystkie terminy w tym okresie są zajęte, nie ma możliwości umówienia się online. Dodoaje, że czas oczekiwania na rejestrację pojazdu wynosi cztery tygodnie.

- Na tak znaczne wydłużenie kolejki w ostatnim czasie ma wpływ kilka elementów, m.in. wzrost liczby składanych wniosków w sprawie rejestracji pojazdu oraz zmiany kadrowe w wydziale - tłumaczy naczelnik.  

Wskazuje, że problemy kadrowe są wielorakie: niedawno na emeryturę przeszedł doświadczony pracownik z wieloletnim stażem, którego zmiennik już został wyłoniony, urząd boryka się również z długotrwałymi absencjami pracowników.

- W tych przypadkach zatrudniliśmy pracowników w ramach umów na zastępstwo. Jednak każda nowa osoba, aby sprawnie i samodzielnie obsługiwać klientów musi zapoznać się ze specyfiką pracy w wydziale oraz przejść odpowiednie przeszkolenie - tłumaczy.

Podkreśla, że ma nadzieję, iż podjęte działania pozwolą na ustabilizowanie sytuacji i powrót do stanu sprzed kilku miesięcy, gdy na wizytę oczekiwało się nie dłużej niż tydzień.

Głównie internetowo

Jeśli występują problemy z rezerwacją przez internet, to czy w rawickim wydziale komunikacji można umówić się w inny sposób? Agnieszka Adamczak tłumaczy, że zasadą jest umawianie terminu wizyty elektronicznie.

- Oczywiście możliwe jest to także telefonicznie, wówczas pracownik dokona rezerwacji w systemie - tłumaczy.

Dodaje, że system rezerwacji został wprowadzony, by klienci starostwa nie stali w kolejce w oczekiwaniu na przyjęcie przez pracownika, a rezygnacja z umówionej wizyty zdarza się bardzo rzadko.

Pośrednicy - osobno

Odnosząc się do kwestii pośredników rzekomo zajmujących "numerki" to naczelnik tłumaczy, że od czerwca 2021 roku wprowadzili osobną listę wizyt dla firm pośredniczących w rejestracji pojazdów. Związane jest to z pozyskaniem informacji o zwiększeniu liczby takich firm.

- Dzięki temu zachowaliśmy dostęp osób fizycznych do systemu rezerwacji wizyt na niezmienionym poziomie. Staramy się rygorystycznie przestrzegać zasad obowiązujących w Regulaminie systemu rezerwacji wizyt i w przypadku stwierdzenia wpisania podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą na listę osób fizycznych dokonujemy wykreślenia rezerwacji. Niestety tego typu praktyki zdarzają się nierzadko, mimo naszych próśb o przestrzeganie obowiązujących zasad - tłumaczy urzędniczka.

Kiedy zabraknie nam czasu

Agnieszka Adamczak porusza również ważną, z punktu przepisów o rejestracji pojazdu, kwestię. Mianowicie w pierwszej kolejności należy dokonać zgłoszenia nabycia lub zbycia pojazdu. Natomiast przerejestrowanie pojazdu to już kolejny etap związany z zakupem samochodu. Urzędniczka tłumaczy, że w naszym kraju nadal obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego, w związku z czym  termin na zgłoszenie zbycia lub nabycia pojazdu oraz rejestrację pojazdu sprowadzonego z kraju członkowskiego Unii Europejskiej wynosi 60 dni. Dodaje, że z informacji jakie docierają do urzędu, wydłużony termin obowiązywać będzie najprawdopodobniej do końca czerwca 2023 roku. Wtedy zostanie przywrócony 30 dniowy termin.

- Zachęcam, aby zgłoszeń o zbyciu lub nabyciu pojazdu dokonywać za pośrednictwem  platformy ePUAP, mailowo na adres: komunikacja@powiatrawicki.pl lub pocztą. Jeżeli z uwagi na brak możliwości rezerwacji wizyty pojawi się zagrożenie niedochowania terminu, proszę o kontaktowanie się z pracownikami wydziału, którzy udzielą informacji jak skutecznie dokonać zawiadomienia, aby nie narazić się na karę pieniężną, do wymierzenia której zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa jesteśmy zobowiązani - apeluje naczelnik.

Podkreśla, że do każdego przypadku urzędnicy podchodzą indywidualnie i starają się, w miarę możliwości czasowych i kadrowych, sprawę załatwić.

- Mam nadzieję, że zaistniałe obecnie niedogodności związane z obsługą Klientów mają charakter przejściowy i w miarę szybko wrócimy do stanu sprzed kilkunastu tygodni, kiedy sprawę w wydziale komunikacji nasi mieszkańcy mogli załatwić w ciągu 3, 4 dni - podsumowała Agnieszka Adamczak.

 

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama