reklama

Linia kolejowa nr 372. Pociągiem z Bojanowa do Góry nie pojedziemy co najmniej do 2030 roku?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Linia kolejowa nr 372. Pociągiem z Bojanowa do Góry nie pojedziemy co najmniej do 2030 roku? - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
18
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
WiadomościSaga związana z modernizacją linii kolejowej nr 372 dobiega końca? Co najmniej przez sześć najbliższych lat pociągi po niej nie pojadą? Takie wnioski nasuwają się po wypowiedzi burmistrza Góry, Tadeusza Juski skierowanej do jednego z radnych.
reklama

W 2018 roku samorząd województwa dolnośląskiego poinformował, że zamierza przejąć od PKP 22 odcinki linii kolejowych. Wśród wymienionych tras pojawiła się linia łącząca Górę z Bojanowem. 

 "Te dziś zdegradowane i nieużywane trasy, zdaniem władz województwa, mogą już wkrótce zmienić się w trasy, po których regularnie kursować będą połączenia regionalnego przewoźnika kolejowego. (...) Samorząd województwa gotowy jest przejąć linie na własność, w oparciu o wspólne ustalenia z PKP S.A. i PKP PLK. W sumie to 22 odcinki tras w różnych częściach regionu" -  czytaliśmy w 2018 roku na stronie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

Potwierdzał to w trakcie konferencji prasowej ówczesny marszałek województwa dolnośląskiego - Cezary Przybylski.

reklama

- Jesteśmy zdecydowani przejąć te linie. Chcemy je wyremontować i ponownie wykorzystać. Mamy najlepszego w Polsce przewoźnika regionalnego - Koleje Dolnośląskie, który znakomicie się rozwija i tylko w 2017 roku przewiózł blisko 10 mln pasażerów. (...) To jest dla nas naturalne wyzwanie, które podejmujemy, i które chcemy zrealizować - mówił marszałek Cezary Przybylski.

Przejęcie i rewitalizacja linii kolejowej nie wystarczyłby jednak, by pociągi mogły ruszyć w trasę. Niezbędna jest budowa wiaduktu nad drogą ekspresową S5 lub tunelu pod nią. 

Po raz pierwszy informowaliśmy o tym TUTAJ.

reklama

Województwo dolnośląskie właścicielem linii Bojanowo - Góra

W grudniu 2020 roku samorząd województwa stał się właścicielem linii Bojanowo - Góra. Przejęcie linii numer 372 (od spółek z grupy PKP) i jej modernizacja to jedno. Zasadniczą kwestią była i nadal jest budowa wiaduktu kolejowego nad S5 w okolicy Bojanowa. Władze Dolnego Śląska, jak i gminy Góra powołały się na podpisane w 2010 roku porozumienie. Twierdziły, że GDDKiA ma zbudować wiadukt w ciągu dwóch lat od wystąpienia potrzeby społeczno-ekonomicznej. Takiego "entuzjazmu" dla tego zadania drogowa instytucja nie podziela.

Jak się dowiedzieliśmy w drugiej połowie 2021 roku od Leszka Locha (dyrektora Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei - instytucji, która stała się zarządcą linii), wskazana została optymalna koncepcja przebiegu wiaduktu. Niezbędne było również "wpięcie" torowiska do istniejącej infrastruktury przy stacji w Bojanowie. 

reklama

50 mln zł na rewitalizację linii kolejowej Bojanowo - Góra 

W grudniu 2021 roku radni województwa dolnośląskiego przyjęli budżet na 2022 rok. W budżecie pojawiło się m.in. zadanie o nazwie: "Rewitalizacja linii kolejowej nr 372 na odcinku Bojanowo - Góra Śląska". Na przedsięwzięcie zarezerwowano 50 milionów złotych.

Od 2021 roku aż do 2023 roku trwały rozmowy z poznańskim Oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Bez budowy wiaduktu nad S5 rewitalizacja linii kolejowej sensu jednak nie ma. GDDKiA na budowę wiaduktu zapewniła 20 milionów złotych. Dokładając do tego 50 milionów złotych, które zapewniło województwo, to - patrząc z perspektywy 2024 roku - wciąż za mało.

We wrześniu 2023 roku ruszyły kursy autobusów na trasie Rawicz - Bojanowo - Góra. W kosztach uruchomienia komunikacji autobusowej partycypuje gmina Góra i powiat górowski. W 2023 roku oba samorządy przeznaczyły na to zadanie po 183 tys. zł. Resztę - 366 tys. zł - dokładało województwo dolnośląskie. Autobusy kursują także w 2024 roku.

- Przewiduje się, że w ciągu 3-4 lat nie będziemy już wykluczeni komunikacyjnie. Bowiem powiat górowski jest jedynym takowym w województwie dolnośląskim - mówiła w sierpniu 2023 roku Irena Krzyszkiewicz, ówczesna burmistrz Góry.

Wiele wskazuje na to, że słowa te się nie spełnią.

Nowy rząd, nowy burmistrz Góry, nowy samorząd wojewódzki

Po październikowych wyborach parlamentarnych, do władzy w kraju doszła Koalicja Obywatelska, PSL, Polska 2050 i Nowa Lewica. Nie zmieniła się za to jeszcze władza w samorządach. Jak ustaliliśmy, władze województwa dolnośląskiego wystąpiły do władz województwa wielkopolskiego, oczekując pieniędzy na rewitalizację wielkopolskiego odcinka linii kolejowej nr 372. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu chciała ubiegać się o wsparcie z Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021 - 2027

- W przekazanej odpowiedzi poinformowano, że planowane do dofinansowania inwestycje muszą wynikać z Planu Zrównoważonego Rozwoju Transportu Publicznego dla Województwa Wielkopolskiego. Linia nr 372 Bojanowo - Góra Śląska nie jest uwzględniona w planie rozwoju sieci komunikacyjnej do roku 2030 roku - poinformowało nas biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.

Po wyborach samorządowych, w kwietniu 2024 roku, burmistrzem Góry został Tadeusz Juska. Zmieniła się także koalicja rządowa na Dolnym Śląsku. Dotąd rządziło Prawo i Sprawiedliwość i Bezpartyjni Samorządowcy. Po wyborach większość tworzą Koalicja Obywatelska, Trzecia Droga i połączony klub PSL-u z Bezpartyjnymi Samorządowcami. 

Ostatnie tygodnie pokazują, że choć burmistrz Góry jest za rewitalizacją linii kolejowej, to takiego entuzjazmu nie podzielają władze Dolnego Śląska. W ostatnich tygodniach górowski radny, Jacek Szczerba, złożył interpelację w sprawie rewitalizacji linii kolejowej Bojanowo - Góra.

- Przywrócenie ruchu kolejowego w mieście Góra to jeden z naszych priorytetów. Biorąc pod uwagę fakt, że powiat górowski jest wykluczony komunikacyjnie poprzez bezpośredni brak możliwości korzystania z linii kolejowych, czynimy starania w celu jak najszybszego doprowadzenia do realizacji zapisów porozumienta z dnia 15 grudnia 2022 r. - twierdził w odpowiedzi burmistrz Tadeusz Juska.

O porozumieniu z 15 grudnia 2022 roku pisaliśmy TUTAJ.

146 milionów złotych na rewitalizaję linii kolejowej Bojanowo - Góra

Jak dodał burmistrz, w sprawie rewitalizacji linii kolejowej nr 372 Bojanowo - Góra spotkał się w sierpniu 2024 roku z dolnośląskim marszałkiem - Pawłem Gancarzem. Włodarz dodał, że o powrót pociągów pytał także radny wojewódzki - Mateusz Jędrachowicz.

- Z informacji uzyskanych z odpowiedzi DSDiK we Wrocławiu, skierowanej do radnego Mateusza Jędrachowicza, wynika że inwestycja na podstawie wstępnych wycen szacowana jest na 146 530 000 zł. Ponadto, Zarząd Województwa Dolnośląskiego przesunął termin realizacji rewitalizacji linii kolejowej nr 372 na 2030 rok - podsumował burmistrz Góry.

Czy to oznacza, że przez najbliższe sześć lat na trasie Rawicz - Góra kursować będą autobusy? Do tematu wrócimy. 

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama