reklama

Bojanowo. Jest porozumienie województwa dolnośląskiego i GDDKiA. Będzie wiadukt nad S5

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościSaga związana z modernizacją linii kolejowej nr 372 i budową wiaduktu nad S5 koło Bojanowa dobiega końca? Jak potwierdza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, koło Bojanowa powstanie wiadukt kolejowy.
reklama

Przypomnijmy. W 2010 roku przy „okrągłym stole” zasiedli przedstawiciele kilku instytucji. Wśród nich byli reprezentanci: Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, PKP PLK - ówczesnego zarządcy linii nr 372, powiatu górowskiego i gminy Góra. Podpisano porozumienie, obowiązujące 10 lat, w myśl którego GDDKiA miałaby wybudować wiadukt kolejowy nad drogą ekspresową S5 - w przypadku zaistnienia uzasadnionych potrzeb społeczno-gospodarczych. Od tego momentu sprawa właściwie utknęła.

Ostatni pociąg przejechał z Bojanowa do Góry (i z powrotem) w 2011 roku. Później powstała droga ekspresowa S5 pomiędzy węzłami Kaczkowo (obecnie Rydzyna) i Korzeńsko. W związku z wybudowaniem "eski" (oraz równolegle biegnącego łącznika pomiędzy wiaduktami w okolicach Bojanowa), tor został rozebrany. Żaden pociąg przejechać nie mógł.

reklama

Gmina Góra zgłaszała Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, że należałoby przywrócić połączenia kolejowe i - co za tym idzie - wybudować wiadukt. Poznański oddział GDDKiA nie dostrzegał jednak uzasadnionych potrzeb społeczno-gospodarczych. Przez kilka lat w temacie zapadła cisza.

Przełomowa konferencja prasowa w 2018 roku. Dolny Śląsk chce reaktywacji linii Góra - Bojanowo

Wielu traktowało tę zapowiedź jako żart. Władze województwa dolnośląskiego, w trakcie konferencji prasowej, która odbyła się w 2018 roku, wskazały na 22 linie kolejowe, które chcą przejąć na własność. Wśród nich wymieniono linię Góra - Bojanowo, częściowo leżącą w powiecie rawickim, czyli w sąsiednim województwie. Wtedy jednak nie padło ani jedno słowo, w jaki sposób ma zostać wznowiony ruch na trasie, na której nie ma wiaduktu kolejowego nad S5 lub tunelu kolejowego pod "eską".

reklama

Od słów do czynów. Województwo dolnośląskie właścicielem linii nr 372

Stało się to w grudniu 2020 roku, czyli po dwóch latach od konferencji prasowej. Przejęcie linii numer 372 (z rąk spółek z grupy PKP) i jej modernizacja to jedno. Zasadniczą kwestią była i nadal jest budowa wiaduktu kolejowego nad S5 w okolicy Bojanowa. Władze Dolnego Śląska, jak i gminy Góra powołały się na podpisane w 2010 roku porozumienie. Twierdziły, że to GDDKiA ma zbudować wiadukt w ciągu dwóch lat od wystąpienia potrzeby społeczno-ekonomicznej. Takiego "entuzjazmu" dla tego zadania zarządca dróg krajowych długo nie podzielał.

reklama

Jak się dowiedzieliśmy w drugiej połowie 2021 roku od Leszka Locha (dyrektora Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei - instytucji, która stała się zarządcą linii), wskazana została optymalna koncepcja przebiegu wiaduktu. Niezbędne jest również "wpięcie" torowiska do istniejącej infrastruktury przy stacji w Bojanowie. 

- Sprawy, małymi kroczkami, przesuwają się - przyznała z kolei kilka miesięcy Irena Krzyszkiewicz, burmistrz Góry. Spotykała się w sprawie linii kolejowej nr 372, m.in. z ministrem infrastruktury, Andrzejem Adamczykiem. 

Pieniądze na modernizację linii kolejowej znalazły się w budżecie województwa dolnośląskiego na 2022 rok.

Linia kolejowa Bojanowo - Góra. Dwa lata rozmów na różnych szczeblach. Jest porozumienie

Wczoraj (5 stycznia 2023r.) komunikat w sprawie budowy wiaduktu wydała poznańska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. 

- 15 grudnia 2022 roku, podpisaliśmy porozumienie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego we Wrocławiu dotyczące udziału GDDKiA w rewitalizacji linii kolejowej - zauważa Alina Cieślak z poznańskiego oddziału GDDKiA. - Porozumienie reguluje zasady w zakresie finansowania, opracowania koncepcji projektowej, postępowania przetargowego, realizacji oraz eksploatacji inwestycji. Za całość inwestycji odpowiada działająca w imieniu samorządu województwa Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK). GDDKiA zabezpieczy i poniesie rzeczywiste koszty budowy wiaduktu kolejowego nad drogą S5 na szerokości istniejącego pasa drogowego, jednak nie więcej niż 20 mln zł. W przypadku wyższych kosztów inwestycji, pozostałą część pokryje DSDiK - dodaje.

Porozumienie zostało zawarte na czas określony - do 31 grudnia 2024 roku. Jeśli do tego czasu nie zostanie ogłoszone postępowanie przetargowe na realizację zadania - porozumienie wygaśnie. 

- To kolejny krok w stronę przywrócenia połączeń do Góry. Dzięki podpisanemu porozumieniu możemy rozpocząć przygotowania do przetargu na rewitalizację linii 372 Góra Śląska - Bojanowo. Włączenie powiatu górowskiego w system regionalnych połączeń kolejowych jest jednym z naszych priorytetów w walce z wykluczeniem komunikacyjnym. Bezpośrednie połączenia kolejowe umożliwią mieszkańcom dojazd do miejsc nauki czy pracy - komentuje w mediach społecznościowych Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. 

Budowa wiaduktu nad drogą S5 (oraz równolegle biegnącej trasy Karolewo - Trzebosz) na pewno będzie oznaczała spore utrudnienia dla kierowców, poruszających się po gminie Bojanowo.

Do tematu będziemy wracać.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama