Reklama

Reklama

Bojanowo. 50 mln złotych na rewitalizację linii kolejowej. A co z wiaduktem nad S5?

Opublikowano: czw, 6 sty 2022 20:00
Autor: | Zdjęcie: D. Bela (archiwum)

Bojanowo. 50 mln złotych na rewitalizację linii kolejowej. A co z wiaduktem nad S5? - Zdjęcie główne

Linia kolejowa nr 372 w okolicy Bojanowa urywa się przy S5 | foto D. Bela (archiwum)

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Od końca grudnia 2020 roku samorząd województwa dolnośląskiego jest właścicielem linii kolejowej nr 372 na odcinku Góra - Bojanowo. By pociągi mogły na tę trasę wjechać, niezbędna jest budowa wiaduktu kolejowego nad S5. Jak na razie, inwestycja nie ruszyła. "Trwają uzgodnienia" - dowiedzieliśmy się w GDDKiA w Poznaniu.

Reklama

Przypomnijmy. Kilkanaście lat temu, w chwili wytyczenia trasy S5, zapadła decyzja o rozebraniu fragmentu linii kolejowej nr 372 pod Bojanowem. Nie podobało się to samorządowcom z gminy i powiatu górowskiego. Wyrażali, m.in. obawę o gospodarczy zastój ich regionu.

Porozumienie

W 2010 roku przy „okrągłym stole” zasiedli przedstawiciele kilku instytucji. Wśród nich byli reprezentanci: Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, PKP PLK - zarządca linii nr 372, powiatu górowskiego i gminy Góra. Podpisano porozumienie, obowiązujące 10 lat, w myśl którego GDDKiA miałaby wybudować wiadukt kolejowy nad drogą ekspresową S5 - w przypadku zaistnienia uzasadnionych potrzeb społeczno-gospodarczych. Od tego momentu sprawa właściwie utknęła.

Ostatni pociąg pasażerski przejechał z Bojanowa do Góry w 2011 roku. Później powstała droga ekspresowa S5 pomiędzy węzłami Kaczkowo (obecnie Rydzyna) i Korzeńsko. W związku z wybudowaniem "eski" (oraz równolegle biegnącego łącznika pomiędzy wiaduktami pod Bojanowem) tor został rozebrany. Żaden pociąg przejechać nie mógł.

Cisza do 2018 roku

W trakcie konferencji prasowej marszałek województwa dolnośląskiego wraz z radnymi zaprezentował koncepcję przejęcia 22 odcinków linii kolejowych. Wśród nich była ta, łącząca Górę z wielkopolskim Bojanowem. Chodziło, m.in. o walkę z wykluczeniem komunikacyjnym mieszkańców gminy i powiatu górowskiego. Zwracano także uwagę na to, by wszystkie stolice powiatów na Dolnym Śląsku zyskały połączenia kolejowe. Góra takiego nie posiadała od lat.

Województwo dolnośląskie właścicielem linii Bojanowo - Góra

Stało się to w grudniu 2020 roku. Przejęcie linii numer 372 (z rąk spółek z grupy PKP) i jej modernizacja to jedno. Zasadniczą kwestią była i nadal jest budowa wiaduktu kolejowego nad S5 w okolicy Bojanowa. Władze Dolnego Śląska, jak i gminy Góra powołały się na podpisane w 2010 roku porozumienie. Twierdziły, że to GDDKiA ma zbudować wiadukt w ciągu dwóch lat od wystąpienia potrzeby społeczno-ekonomicznej. Takiego "entuzjazmu" dla tego zadania - aż do dziś - drogowa instytucja nie podziela.

Jak się dowiedzieliśmy w drugiej połowie 2021 roku od Leszka Locha (dyrektora Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei - instytucji, która stała się zarządcą linii), wskazana została optymalna koncepcja przebiegu wiaduktu. Niezbędne jest również "wpięcie" torowiska do istniejącej infrastruktury przy stacji w Bojanowie. 

Sprawy, małymi kroczkami, przesuwają się - przyznała z kolei kilka miesięcy Irena Krzyszkiewicz, burmistrz Góry. Spotykała się w sprawie linii kolejowej nr 372, m.in. z ministrem infrastruktury, Andrzejem Adamczykiem. 

Są pieniądze na... rewitalizację

W grudniu minionego roku radni województwa dolnośląskiego przyjęli budżet na 2022 rok.

Planujemy dochody w wysokości 1 mld 733 mln zł, a wydatki w wysokości 1 mld 783 mln zł. To pieniądze, które przeznaczone zostaną na transport, ochronę zdrowia, kulturę, wsparcie rozwoju regionalnego, edukację, integrację społeczną, rolnictwo i ochronę środowiska, sport oraz turystykę - czytamy w komunikacie marszałka województwa dolnośląskiego, Cezarego Przybylskiego.

W budżecie pojawiło się, m.in. zadanie o nazwie: "Rewitalizacja linii kolejowej nr 372 na odcinku Bojanowo - Góra Śląska". Zarezerwowano na to przedsięwzięcie 50 milionów złotych. Rewitalizacja linii bez nowego obiektu nad "eską" oznaczałaby jednak, że linia urywałaby się w okolicy S5. 

GDDKiA: "Trwają uzgodnienia"

Skontaktowaliśmy się z Aliną Cieślak, rzeczniczką poznańskiego oddziału GDDKiA w Poznaniu. Zadaliśmy jej dwa pytania. Czy w tym roku w planach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest budowa wiaduktu kolejowego nad S5 koło Bojanowa? Czy są już na to zarezerwowane środki? 

Nie, ponieważ trwają uzgodnienia dotyczące szczegółowej koncepcji budowy wiaduktu kolejowego nad drogą ekspresową S5 w ciągu linii kolejowej nr 372. Finasowanie wymaga uzgodnienia jego zakresu i partycypacji w kosztach poszczególnych interesariuszy - poinformowała portal rawicz24.pl Alina Cieślak. 

Głos zabrał także Tymoteusz Myrda, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. 

Na ten moment zaplanowane zostało uporządkowanie terenu na stacji Góra Śląska i przygotowanie terenu pod rewitalizację, w tym zakresie prace zostały już podjęte. Prowadzimy rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad na temat budowy wiaduktu. Termin rozpoczęcia nie został jeszcze określony, ale już po Nowym Roku planujemy przystąpić do prac nad porozumieniem w sprawie zasad realizacji tej inwestycji - czytamy w oświadczeniu polityka na portalu społecznościowym, opublikowanym 28 grudnia 2021 roku.

Do tematu będziemy wracać.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (14)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

  • 11 dni temu | ocena +8 / -12

    Andrzej

    A co Wy się tak martwicie na co województwo dolnośląskie wyda 50 baniek?

  • 11 dni temu | ocena +8 / -4

    BDG

    To nie pierwszy przypadek gdy GDDKIA prowadzi niezbyt uczciwą grę. Najpierw obietnice, obwarowane jednak pewnymi warunkami, następnie cisza przez wiele lat. Podobnie ma się sprawa z S-10 Bydgoszcz- Toruń, stąd pochodzę. Najpierw przetargi, wybór wykonawcy. Teraz jest anulowanie i w zasadzie pustka ,a miesiące uciekają. Pewnie o to chodzi. Pozdrawia... Rozwiń

  • 11 dni temu | ocena +13 / -19

    DGR

    Nie byłoby problemu, gdyby podczas projektowania ktoś.nie założył, że linia jest nieczynna. Droga poszłaby nad torowiskiem, a Góra miałaby już nową linię i połączenie bezpośrednie do Wrocławia. Dlaczego mamy cierpieć za błędy GDDKIA?

  • 11 dni temu | ocena +3 / -19

    Ja

    PiS buduję, nie rujnuje. Tyle w temacie..

    • 11 dni temu | ocena +5 / -1

      Jur G.

      Jakoś inaczej buduje np.elektrownie Ostrołęka buduje i po chwili ja burzy za NASZE MILIONY

  • 11 dni temu | ocena +19 / -12

    Marek

    Kolejny idiotyczny pomysł rządu dla pozyskania głosów. Koszty nieważne. Ważne koryto. A zapłacimy my. Proponuję te pieniądze przekazać na potrzeby służby zdrowia w pow. Rawicz i Góra. Wszyscy na tym skorzystamy.

    • 11 dni temu | ocena +9 / -17

      DGR

      To jest całkowicie inna pula pieniędzy. Nie da się ich tak sobie przenieść na służbę zdrowia.

      • 10 dni temu | ocena +3 / -4

        Andrzej

        Ale to nie kasa rządowa a pieniądze budżetu woj. dolnośląskiego

      • 11 dni temu | ocena +12 / -0

        Pikuś

        Co to dla tego rządu przenieść pieniądze na inny cel,nie raz to zrobili i nie będę wymieniał by się nie spierać

  • 11 dni temu | ocena +12 / -17

    vvvr

    linia kolejowa to podstawa! a w naszym powiecie takiego połączenia nie ma. WIem, że jest s5, s3... ale nie każdy chce jeździć samochodem np. do Wrocławia. Poza tym linia kolejowa to nie tylko przewozy pasażerskie. O klientów martwić się nie trzeba, bo po drodze do Wrocławia jest kilkanaście przystanków.

  • 11 dni temu | ocena +27 / -15

    Rozważania suwerena

    Tylko człowiek niespełna rozumu (albo interesowny) może na serio rozważać ponowne uruchomienie tej linii.

  • 11 dni temu | ocena +25 / -11

    czytelnik

    CHYBA NIE PRZEMYŚLANY POMYSŁ????? chyba lepiej za te pieniadze zmodernizować drogi .

  • 12 dni temu | ocena +18 / -9

    Góra

    Naprawdę, nie lepiej i taniej puścić pksy do Leszna i Rawicza?

    • 11 dni temu | ocena +12 / -12

      Jaro

      40 letnimi autosanami H9 z PKS Leszno?