Koleje Dolnośląskie dojadą do Bojanowa i Leszna
Obecnie pociągi Kolei Dolnośląskich dojeżdżają do Rawicza. To pierwsza stacja za granicą województwa dolnośląskiego. Za nieco ponad rok składy tgo przewoźnika pojadą dalej.
- Zgodnie z założeniami organizatora wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze Województwa Dolnośląskiego do oferty przewozowej na rozkład jazdy pociągów 2025/2026 oraz uzgodnieniem z Województwem Wielkopolskim, jako organizatorem połączeń na obszarze Województwa Wielkopolskiego, zmiany do oferty na linii Wrocław - Rawicz - Leszno - Poznań zostały zaplanowane od 14 czerwca 2026 r. - informuje Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka województwa dolnośląskiego.
Jak dopowiada, termin ten jest bezpośrednio związany z harmonogramem dostaw nowego taboru dla Kolei Dolnośląskich, które przejmą obsługę większości połączeń regionalnych pomiędzy Wrocławiem a Lesznem.
- Zasadniczo, połączenia regionalne między Wrocławiem a Lesznem kursować będą jako regioekspresy (KD Sprinter), z ograniczoną liczbą zatrzymań: Wrocław Główny, Wrocław Mikołajów, Oborniki Śląskie, Żmigród, Rawicz, Bojanowo, Leszno, oferując atrakcyjny i konkurencyjny czas przejazdu. Wybrane połączenia o szczególnym przeznaczeniu, np. będące pierwszym lub ostatnim kursem w dobie albo obsługujące godziny szczytu komunikacyjnego, realizowane będą z postojami na wszystkich stacjach i przystankach osobowych na swojej trasie przejazdu - podkreśla rzecznik.
Co z Kolejową Komunikacją Autobusową Rawicz - Bojanowo - Góra?
Warto przypomnieć, że od września 2023 roku na trasie Rawicz - Bojanowo - Zaborowice - Góra kursują autobusy Kolei Dolnośląskich. Jak zapewnia rzecznik marszałka, w tej kwestii nic się nie zmieni.
- Województwo Dolnośląskie zakłada kontynuację projektu Kolejowej Komunikacji Autobusowej na trasie Rawicz - Bojanowo - Góra w kolejnych latach, aż do uruchomienia połączenia kolejowego do/z Góry - zaznacza Michał Nowakowski. - Ze względów technicznych nie jest możliwe skrócenie relacji połączeń KKA do relacji Bojanowo - Góra - Bojanowo, gdyż możliwość ujęcia tych połączeń w kolejowym rozkładzie jazdy (i wszystkich powiązanych funkcjonalnościach jak np. systemy sprzedaży biletów, wyszukiwarki) występuje tylko wówczas, gdy trasa KKA pokrywa się z czynnym odcinkiem sieci kolejowej (odcinek Rawicz - Bojanowo) a nie punktem na tej sieci (tylko stacja Bojanowo). Dodatkowo stacja Rawicz oferuje większą liczbę połączeń regionalnych do/z Wrocławia - zauważa Michał Nowakowski.
Budowa wiaduktu kolejowego nad S5 i modernizacja linii kolejowej Bojanowo - Góra w planach
Aby pociągi mogły wrócić na trasę Bojanowo - Góra, niezbędna jest modernizacja odcinka linii kolejowej nr 372 oraz budowa wiaduktu nad S5. Kiedy to zadanie będzie realizowane?
- Zgodnie z obecnymi założeniami rozwoju sieci komunikacyjnej w województwie dolnośląskim, projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 372 na odcinku Bojanowo - Góra został zaplanowany do realizacji przy wsparciu finansowym w kolejnej perspektywie środków UE. Porozumienie z GDDKiA o współfinansowaniu budowy wiaduktu kolejowego nad S5 uwzględnia ten czasookres realizacji zadania - zauważa Michał Nowakowski.