O konieczności przebudowy skrzyżowania plant z ulicami Sienkiewicza i Grunwaldzką mówi się od lat, a już w lipcu minionego roku władze gminy zapowiadały tę inwestycję i wyjaśniały, na czym będzie ona polegać.
Przesunięte w czasie
Niestety, do realizacji zadania nie doszło. Władze gminy zdecydowały się przesunąć je w czasie, a pieniądze przewidziane na ten cel dołożyć do inwestycji na poligonie.
- Będziemy realizować tę inwestycję, która ma większe dofinansowanie, i do której procentowo mniej musimy dołożyć. W przypadku poligonu dokładamy około 15 procent, a do skrzyżowania musielibyśmy dołożyć około 50 procent. Wybór był prosty, bo drugi raz na poligon i przyległe ulice takich środków zewnętrznych nie otrzymamy. W przypadku skrzyżowania na Sienkiewicza będziemy starali się o większe dofinansowanie w przyszłym roku, aby do tej budowy dołożyć mniej niż obecnie wyszło w przetargu – wyjaśniał burmistrz Grzegorz Kubik.
Wreszcie się udało
Co się odwlecze, to nie uciecze. Rawicki samorząd właśnie pozyskał dofinansowanie na ten cel z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na 2024. Wynosi ono 3,8 mln zł. To, ile przebudowa będzie kosztowała, okaże się po wyłonieniu wykonawcy (szacowana kwota to około 5,5 mln zł), ale różnicę gmina pokryje z własnych środków.
Co się zmieni?
Projekt przebudowy ciągu dróg gminnych przewiduje przebudowę ulicy Targowej z wykonaniem nowej jezdni bitumicznej wraz z nową podbudową, przebudową parkingu przy Domu Kultury w Rawiczu na jezdnię z kostki betonowej o grubości 8 cm oraz przebudowę jezdni ulicy Wały Ks. Józefa Poniatowskiego w zakresie wymiany warstwy ścieralnej. Przebudowane zostaną również chodniki na tych ulicach.
- W ramach inwestycji zmieni się układ skrzyżowania ulic Wały Poniatowskiego z Grunwaldzką i Sienkiewicza. Osoby jadące ul. Grunwaldzką od strony rynku oraz z osiedla Sienkiewicza do centrum będą musiały ustąpić pierwszeństwa kierowcom poruszającym się po ulicy Wały Ks. Józefa Poniatowskiego - wyjaśnia burmistrz Grzegorz Kubik.
Dodaje, że jest to kontynuacja działań rawickiego urzędu, który od kilku lat systematycznie przebudowuje układ drogowy w centrum miasta, co spowodowało upłynnienie ruchu, szczególnie na skrzyżowaniach, które stały się rondami.
- Cały ruch chcemy kierować dookoła plant, ale żeby to było możliwe, trzeba wykonać szereg prac, stąd nowe ronda, które powstały w ostatnich latach. W rezultacie tworzymy ring drogowy po zewnętrznej stronie plant. Inwestycja ma jeszcze inny walor. Przedłużymy rawickie planty, dodając nowy kawałek zieleni w centrum miasta. W rezultacie przejście pomiędzy odcinkami plant w tej części miasta będzie łatwiejsze - wyjaśnia Grzegorz Kubik.