Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) uruchomiono na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. System monitoruje fragment trasy A8, którą regularnie jeżdżą mieszkańcy powiatu rawickiego. Urządzenia zamontowano pomiędzy węzłami Wrocław Lotnisko a Wrocław Północ. To kluczowy odcinek dla kierowców podróżujących w stronę autostrady A4 czy krajowej "ósemki" oraz wyjeżdżających z Wrocławia w kierunku Rawicza i Poznania.
Limity prędkości i działanie systemu
System weryfikuje średnią prędkość przejazdu:
- 120 km/h - dla samochodów osobowych i motocykli,
- 80 km/h - dla pojazdów ciężarowych.
Działanie OPP opiera się na żółtych kamerach UnicamVELOCITY 4. Urządzenia automatycznie rejestrują czas wjazdu i wyjazdu z sektora pomiarowego. Na tej podstawie system wylicza średnią prędkość pojazdu. Jeśli wynik przekracza limit, generowany jest raport o wykroczeniu. Kamery identyfikują pas ruchu, po którym porusza się auto i wykonują zdjęcia także w nocy. Dane trafiają bezpośrednio do systemu centralnego CANARD, a stąd do Inspekcji Transportu Drogowego, która wystawia mandaty.
OPP jest oznaczony na wjeździe i wyjeździe znakami D-51a (automatyczna kontrola średniej prędkości) i D-51b (koniec automatycznej kontroli średniej prędkości).
Obowiązujący taryfikator mandatów za przekroczenie prędkości:
- do 10 km/h - 50 zł i punkt karny
- o 11-15 km/h - 100 zł i dwa punkty karne
- o 16-20 km/h - 200 zł i trzy punkty karne
- o 21-25 km/h - 300 zł i pięć punktów karnych
- o 26-30 km/h - 400 zł i siedem punktów karnych
- o 31-40 km/h - 800 zł (w przypadku recydywy: 1.600 zł) i dziewięć punktów karnych
- o 41-50 km/h - 1.000 zł (w przypadku recydywy: 2.000 zł) i jedenaście punktów karnych
- o 51-60 km/h - 1.500 zł (w przypadku recydywy: 3.000 zł) i trzynaście punktów karnych
- o 61-70 km/h - 2.000 zł (w przypadku recydywy: 4.000 zł) i czternaście punktów karnych
- o 71 km/h i więcej - 2.500 zł (w przypadku recydywy: 5.000 zł) i piętnaście punktów karnych
Celem redukcja wypadków
Główną przyczyną zdarzeń drogowych jest nadmierna prędkość. Doświadczenia CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym) wskazują, że odcinkowy pomiar prędkości wymusza na kierowcach przepisową jazdę na całej długości trasy, a nie tylko przed samym masztem fotoradaru.
- "Zwiększenie liczby urządzeń rejestrujących doprowadzi do wzrostu liczby kontroli prędkości pojazdów poruszających się po polskich drogach, co w konsekwencji ma wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków spowodowanych niedostosowaniem prędkości do przepisów ruchu drogowego" - czytamy w komunikacie dotyczącym projektu.
Rozbudowa sieci odcinkowego pomiaru prędkości
Uruchomienie kamer na AOW to element szerszego projektu rozbudowy systemu nadzoru, finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Umowa obejmuje dostawę i montaż 43 zestawów odcinkowego pomiaru prędkości. Koszt inwestycji wynosi blisko 85 mln zł. Wykonawcą jest firma Sprint S.A. Po zakończeniu tego etapu prac, CANARD będzie dysponować łącznie 114 urządzeniami OPP, które obejmą nadzorem ponad 670 km polskich dróg. Finał prac przewidziano na 30 czerwca 2026 roku.W 2024 roku uruchomiono odcinkowy pomiar prędkości na podpoznańskim odcinku trasy S11 pomiędzy węzłami Poznań-Ławica i Poznań-Tarnowo Podgórne. Auta osobowe i motocykle mogą tam jechać do 120 km/h, a ciężarówki - do 80 km/h.