Stowarzyszenie KoLiber to organizacja łącząca młodych intelektualistów oraz przedsiębiorców, którym bliskie są poglądy konserwatywno-liberalne. Jego przedstawiciele dążą do urzeczywistniania idei społeczeństwa obywatelskiego, odbudowy fundamentalnych wartości cywilizacji łacińskiej takich jak: wolność jednostki, własność prywatna, sprawiedliwość, silne i bezpieczne państwo, poszanowanie tradycji i historii oraz troska o rodzinę. W Rawiczu zostało zawiązane koło stowarzyszenia. Jego przewodniczącym jest Marcin Trawka.
Podwyżka cen biletów w PKP Intercity
W trakcie czwartkowej (19.01.203) konferencji prasowej Marcin Trawka zauważył, że 11 stycznia 2023r. wszedł w życie nowy cennik biletów w PKP Intercity. Ceny są wyższe o średnio 18 procent.
- Stracą na tym wszyscy pasażerowie, bowiem państwowy monopolista utrudnia prywanym przewoźnikom wjazd na trasy kolejowe, dając ubogi wybór przewoźnika dla pasażerów - przyznał szef rawickiego koła.
Dodał, że obecnie na polskich torach jedynym rodzimym, prywatnym przewoźnikiem jest SKPL. Inni polscy przewoźnicy - Koleje Dolnośląskie, Koleje Wielkopolskie czy Polregio jeżdżą na krótszych trasach niż PKP Intercity. Jak polepszyć standard kolejowych podróży?
- Należy przede wszystkim wpuścić na tory prywatne podmioty. Konkurecja sprawi, że bilety potanieją, ponieważ takie są mechanizmy rynku - twierdził Marcin Trawka.
Kolej w Powiecie Rawickim
Przewodniczący koła KoLiber przypomniał, że jeszcze trzydzieści lat temu pasażerowie mogli się dostać z Rawicza do Miejskiej Górki czy Kobylina, Legnicy czy Góry Śląskiej. Obecnie składy pasażerskie jeżdżą na trasie Poznań - Wrocław. W latach 1989-2017 wyłączono z ruchu i zlikwidowano wiele tras kolei wąsko- i normalnotorowej.
- Można jedynie uświadczyć pociągi towarowe zmierzające do Miejskiej Górki, a obecnie trwa rozbiórka trasy z Miejskiej Górki do Krobi. Oczywiście, staranie się o przywrócenie połączeń chociażby do Kobylina wiązałoby się z ogromnymi kosztami, naprawianie błędów chaotycznej przemiany ustrojowej nie należy do tanich i przyjemnych, lecz przywrócenie tego połączenia i modernizacji tej trasy uatrakcyjniłoby Rawicz dla mieszkańców gminy Kobylin, w szczególności dla młodzieży szkolnej, która często odmawia sobie nauki w szkołach o lepszym poziomie nauczania - twierdzi Marcin Trawka.
Dodał on także, że złoży wniosek o informację publiczną do wojewody z pytaniami, m.in. o przyczynę wstrzymania ruchu kolejowego na trasie Kobylinki, czy podjęte działania o wstrzymania ruchu na linii 362 były konsultowane z mieszkańcami i samorządowcami gmin Rawicz, Miejska Górka, Jutrosin i Kobylin, a także starostwami w Rawiczu i Krotoszynie oraz, czy jest szansa na próbę podjęcia przywrócenia ruchu pasażerskiego, jeśli mieszkańcy i samorządowcy domagaliby się tego.