reklama

Z Rawicza do Warszawy bezpośrednim pociągiem. Czy jest szansa także na Wiedeń?

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: D. Bela (archiwum)

Z Rawicza do Warszawy bezpośrednim pociągiem. Czy jest szansa także na Wiedeń? - Zdjęcie główne

Stacja w Rawiczu i widok na Dunaj w Wiedniu | foto D. Bela (archiwum)

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościNie do jednej, a do trzech stolic dotrzemy z Rawicza od grudnia 2025 roku? To niewykluczone. Połączenie naszego miasta z Warszawą zapowiedział wiceminister Wiesław Szczepański. Z kolei, przedstawiciele PKP Intercity poinformowali o uruchomieniu pociągu w relacji Poznań - Wiedeń.
reklama

Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury, które odbyło się 3 kwietnia, dyskutowano o międzynarodowych połączeniach kolejowych obsługiwanych przez PKP Intercity. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podkreślił, że zwiększenie liczby pociągów jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na przewozy dalekobieżne, a połączenia międzynarodowe stanowią istotną część tej struktury.

Wiceminister zwrócił uwagę na pozytywny przykład połączenia Gdyni z Kotliną Kłodzką i Pragą, realizowanego w ramach czterech par pociągów Baltic Express. Uruchomienie tych połączeń było możliwe dzięki modernizacji infrastruktury na odcinku Wrocław - granica państwa, skróceniu czasu przejazdu oraz wykorzystaniu nowoczesnego taboru. Jeden z pociągów na trasie do Pragi zatrzymuje się w Rawiczu.

reklama

Jak podkreślał Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, spółka do 2030 roku planowała przewieźć 88 milionów pasażerów. Te plany przewoźnik już zrewidował. Zdaniem szefa PKP Intercity, prawdopodobnie będzie to 110 milionów pasażerów. 

- Uruchamianie większej liczby połączeń - do obszarów, które były wykluczone lub miały szczątkową ofertę, daje rezultaty - mówił Janusz Malinowski. 

Wskazał, że przewoźnik stawia na rozwój oferty do Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Ukrainy i na Litwę. Nowe pociągi mają zostać wprowadzone do rozkładu jazdy 2025/2026.

Pociąg Z Poznania do Wiednia przez Rawicz od grudnia 2025 roku

Już wiadomo, że Wielkopolska zyska połączenie ze stolicą Austrii. 

- Wydłużymy relację pociągu obecnie kursującego między Wrocławiem a Wiedniem o odcinek Poznań - Wrocław, włączając Poznań w bezpośrednie połączenia na południe Europy - wskazał Marek Rudzianiec, zastępca dyrektora Biura Rozkładu Jazdy PKP Intercity.

reklama

Obecnie ze stolicy Dolnego Śląska do stolicy Austrii codziennie kursuje pociąg EC Danubius. Z Wrocławia odjeżdża o godz. 6.27 (od 8 kwietnia - o godz. 6.30). Do Wiednia dociera o godz. 11.49. Na odcinku ze stolicy Dolnego Śląska do czeskiego Bohumina pociąg jest zestawiony z lokomotywy i dwóch wagonów. W Polsce zatrzymuje się w Opolu, Kędzierzynie-Koźlu, Raciborzu i Chałupkach. W czeskim Bohuminie wagony z Wrocławia łączą się z wagonami z Krakowa.

Pociąg z Wiednia wyrusza do Polski o godz. 16.10. We Wrocławiu melduje się o godz. 21.28. Ceny biletów na trasie pomiędzy stolicami Dolnego Śląska i Austrii - w jedną stronę - rozpoczynają się od 84,38 zł. 

Najszybsze pociągi, które zatrzymują się na trasie Poznań - Wrocław w Kościanie, Lesznie, Rawiczu, Żmigrodzie i Obornikach Śląskich, pokonują trasę w półtorej godziny. Składy, które zatrzymują się na odcinku pomiędzy stolicami Wielkopolski i Dolnego Śląska wyłącznie w Lesznie, jadą 1h 17 min.

reklama

- W 2024 roku uruchamialiśmy 31 par połączeń międzynarodowych dziennie. Obecnie - 37. Założeniem od grudnia 2025 roku jest wzrost o kolejne 14 - do liczby 51 połączeń międzynarodowych dziennie - podsumował Marek Rudzianiec.

Pociąg Rawicz - Warszawa w nowym rozkładzie jazdy

Wiesław Szczepański, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji oraz poseł Nowej Lewicy, wielokrotnie na konferencjach prasowych w Lesznie mówił o połączeniu tego miasta z Warszawą. To się już udało za sprawą EIC Lech. 4 listopada 2024 roku polityk poinformował, że jest duże zainteresowanie tym pociągiem, kursującym na trasie Wrocław - Warszawa przez Wielkopolskę. Zatrzymuje się on jedynie w Lesznie, Poznaniu, Koninie i Kutnie.

- Jestem po rozmowach z ministrem Malepszakiem (zajmującym się sprawami kolei w ministerstwie infrastruktury - przy. red.). Jest realna szansa, aby od czerwca (2025 roku - przyp. red.) do Warszawy jechał drugi pociąg - mówił wiceminister Wiesław Szczepański. - Rozmawiamy o tym, aby ten pociąg zatrzymywał się na dwóch stacjach, w Rawiczu i Kościanie. Jest na to realna szansa - dodał wiceminister, dodając, że skład zatrzymywać miałby się także w Koninie czy Kutnie, ale w Kole już nie, gdyż z tej miejscowości do Warszawy są inne, bezpośrednie połączenia.

reklama

Polityk z mediami spotkał się w marcu 2025 roku. Ponownie mówił o drugim pociągu do Warszawy. Jednak termin, w którym skład wyruszyłby w trasę, zmienił się - na grudzień 2025 r. 

W grudniu, gdy drugi pociąg się pojawi, będzie wyjeżdżał około godz. 9.00 rano, prawdopodobnie wracał około godz. 18.00 - wskazał Wiesław Szczepański. - Tak się śmieję, że co rok w mojej kadencji będzie kolejny pociąg do Warszawy. Przywrócimy taką normalność funkcjonowania do stolicy. Ten pociąg rano (EIC Lech - przyp. red.) ma ponadnormatywne obłożenie, był potrzebny - dodał.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama
logo