Przypomnijmy. Od grudnia 2020 roku Samorząd Województwa Dolnośląskiego jest właścicielem linii kolejowej nr 372. Łączy ona Górę z Bojanowem. Bez budowy wiaduktu nad drogą ekspresową S5, modernizacja tego odcinka linii kolejowej nie miałaby sensu. Władze Dolnego Śląska chcą jednak, by pociągi wróciły na trasę. W grudniu 2022 roku podpisały porozumienie z GDDKiA.
Jakie zadania stoją teraz przed służbami z Dolnego Śląska? Kiedy mogą ruszyć prace?
- Obecnie Dolnośląska Służba Dróg i Kolei prowadzi uzgodnienia z wielkopolskim oddziałem GDDKiA w zakresie dokumentacji projektowej wiaduktu. Ogłoszenie przetargu na rewitalizację linii i budowę wiaduktu przewidywane jest w czwartym kwartale tego roku - informuje Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka województwa dolnośląskiego. - Oba zadania inwestycyjne mają być realizowane równolegle. Jeżeli rozstrzygnięcie przetargu nastąpi za pierwszym ogłoszeniem, rozpoczęcie prac rozpocznie się w roku 2024 - dopowiada.
Czy pasażerowie będą mogli wsiąść do pociągów Kolei Dolnośląskich np. w Zaborowicach?
- Kwestie odbudowy przystanków osobowych na stacjach pośrednich są analizowane. Historycznie między Bojanowem a Górą Śląską zlokalizowane były 3 przystanki kolejowe: Zaborowice (obecnie zlokalizowane na obszarze województwa wielkopolskiego) oraz Borszyn Wielki i Borszyn Mały (oba na obszarze województwa dolnośląskiego). Skoncentrowana zabudowa miejscowości jest oddalona od linii (Zaborowice - ok. 1 km; Borszyn Wielki - ok. 1,2 km; Borszyn Mały - ok. 0,7 km) - podsumowuje Michał Nowakowski.