reklama
reklama

Co z budową ścieżki pieszo-rowerowej Miejska Górka - Kobylin?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: internauta (archiwum portalu)

Co z budową ścieżki pieszo-rowerowej Miejska Górka - Kobylin? - Zdjęcie główne

foto internauta (archiwum portalu)

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Po potrąceniu rowerzystki pod Sobiałkowem pojawiły się pytania, co z budową ścieżki rowerowej wzdłuż drogi z Miejskiej Górki do Kobylina. Sprawdziliśmy u zarządcy trasy.
reklama

„Strasznie niebezpieczna ta droga”, „Koniecznie musi powstać ścieżka rowerowa” - komentowali internauci po wypadku z udziałem rowerzystki na trasie Miejska Górka - Sobiałkowo.

Są plany budowy ścieżki pieszo-rowerowej Miejska Górka - Kobylin

Zarządcą drogi krajowej nr 36 jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W powiecie rawickim trasa prowadzi od ronda Załęcze przez Sarnówkę, Miejską Górkę, Sobiałkowo, Topólkę i Dłoń. 

W lutym 2020 roku poznański oddział GDDKiA ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji polegającej na przebudowie prawie 18-kilometrowego odcinka krajowej „36-tki”- pomiędzy Miejską Górką a Kobylinem. 

W ramach zadania miał zostać przygotowany projekt budowlany, przewidujący, m.in. wykonanie stosownych poszerzeń drogi oraz 16 lewoskrętów na skrzyżowaniach (m.in. dwóch w Sobiałkowie, jednego w Topólce i siedmiu w Dłoni), przebudowę poboczy, wpustów ulicznych, przepustów na rowach, budowę 4 zatok autobusowych (dwóch w Topólce oraz dwóch w Dłoni - Huby Drugie), budowę chodników, przebudowę parkingu w Topólce, doświetlenie przejść dla pieszych. Istotną kwestią było też wykonanie ścieżki pieszo-rowerowej na całej długości drogi.

Przetarg cieszył się dużym zainteresowaniem. Wpłynęło 19 ofert. Najkorzystniejszą cenowo złożyła firma Safege S.A.S, z Francji - z ceną ponad 1 mln 350 tys. zł. Zadanie miała zrealizować w dwa lata.

Spotkania robocze w sprawie przebudowy krajowej "36"

Przedstawiciele francuskiej firmy rozmawiali z GDDKiA, lokalnymi samorządowcami i urzędnikami. Dyskutowali m.in. o tym, jak mają wyglądać przebudowane skrzyżowania. Wiadomo już także, w jakiej formie ścieżka powstanie.

Będzie wykonana z nawierzchni asfaltowej o szerokości 3 metry w miejscowościach i 2,5 m poza nimi - mówił w 2021 roku Adam Sperzyński, starosta powiatu rawickiego.

Jak dodał, ścieżka ma mieć swój początek w miejscu planowanej w przyszłości obwodnicy Miejskiej Górki, a kończyć się będzie w Kobylinie.

Czekam z niecierpliwością na kolejne kroki w realizacji tej ważnej inwestycji - podkreślał Adam Sperzyński. 

Uzgodnienia ścieżki Miejska Górka - Kobylin

W lipcu 2022 roku, Karol Skrzypczak, burmistrz Miejskiej Górki zapytany o budowę ścieżki do Kobylina, zauważył, że wszelkie uzgodnienia projektanta z GDDKiA oraz samorządami zostały już poczynione. Włodarz podkreślił, że - jego zdaniem - raport oddziaływania na środowisko przebudowy drogi i budowy ścieżki nie był potrzebny. Inne zdanie wyraziła jednak Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Poznaniu.

My argumentowaliśmy, że ta inwestycja wręcz będzie służyła pozytywnie środowisku. Uznaliśmy, że raport nie powinien być opracowywany, bo to niepotrzebne koszty i strata czasu. RDOŚ odwołał się od mojej decyzji i zażądał tego raportu. W tej chwili czekamy na niego - mówi Karol Skrzypczak.  

Kiedy rozpoczęcie robót? Pytamy GDDKiA

Słowa burmistrza potwierdza rzeczniczka poznańskiego oddziału GDDKiA.

Teraz trwa proces uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla całego odcinka Miejska Górka - Kobylin. Zakładamy, że zostanie ona wydana w przyszłym roku. Na razie trudno określić, czy będzie to pierwszy kwartał czy drugi - mówi Alina Cieślak, rzeczniczka poznańskiego oddziału GDDKiA. - Gdy ją uzyskamy, wystąpimy do wojewody o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Jeżeli uda się nam je uzyskać do końca przyszłego roku, rozpoczęcie robót byłoby możliwe w 2024 roku - dopowiada. 

Ile czasu zajęłaby sama budowa ścieżki rowerowej?

Gdy będziemy mieć decyzję środowiskową, będziemy mieli konkretne rozwiązania, które trzeba zastosować. Wtedy będziemy wiedzieli, ile czasu zajmie budowa - dopowiada Alina Cieślak.

Jak dopowiada burmistrz Karol Skrzypczak, w gminie Miejska Górka wszyscy czekają na tę inwestycję.

Powstanie nie tylko ścieżka rowerowa do Kobylina, ale i przebudowane zostaną skrzyżowania drogi krajowej z powiatowymi czy gminnymi. Moim zdaniem, nastąpi ogromna poprawa bezpieczeństwa - w Sobiałkowie, Topólce czy Dłoni, bo powstaną tam lewoskręty. Co także dla nas bardzo ważne, GDDKiA projektuje przebudowę od potencjalnego początku obwodnicy Miejskiej Górki. Musimy w tej materii działać wspólnie i szukać rozwiązań, jak tą wyczekiwaną obwodnicę stworzyć. Pewności co do jej budowy jeszcze nie ma, ale trzeba mieć już ją na uwadze - zauważa burmistrz.

Ścieżka Kobylin - Miejska Górka. Będzie kilometrowa luka?

Włodarz zwrócił uwagę na jeszcze jeden aspekt. Planowana przez GDDKiA ścieżka ma się rozpocząć między ogródkami działkowymi a Sobiałkowem. Pozostanie luka między ogródkami a Miejską Górką. Karol Skrzypczak rozmawiał już na ten temat z dyrektorem poznańskiego oddziału GDDKiA. Ma pomysł. Włodarz stwierdził, że gmina mogłaby przygotować projekt.

Jego realizacja byłaby jednak uzależniona od tego, czy będziemy w trakcie budowy obwodnicy. Złożyliśmy już wniosek o pieniądze na nią z Polskiego Ładu. Czekamy na rozstrzygnięcia - dodaje burmistrz.

Przyznaje, że jeśli uda się pozyskać pieniądze na obwodnicę, wtedy też będzie liczył na dobudowę brakującego kilometra ścieżki, prowadzącego do miasta. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama