Od grudnia 2020 roku właścicielem linii kolejowej Góra Śląska - Bojanowo jest województwo dolnośląskie. Przejęło ją od PKP. Dolnośląskie władze chcą, by pociągi znów docierały do Góry. Nie wystarczy jednak modernizacja 15-kilometrowej linii, przebiegającej przez powiat górowski i rawicki. Potrzebna jest również budowa wiaduktu nad S5 w okolicy Bojanowa.
Wiadukt kolejowy nad S5 w Bojanowie - GDDKiA wycofuje się z umowy?
Odpowiedzialną za to zadanie miałaby być Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu, zarządca "ekspresówki". Szef poznańskiego oddziału w 2010 roku podpisał porozumienie, w myśl którego GDDKiA wybuduje wiadukt kolejowy, jeśli zajdzie taka potrzeba i zawnioskują o to samorządy. Choć takie wnioski składano, GDDKiA zadania się nie podjęła, wskazując na inną interpretację umowy.Dyskusje - w 2021 roku - na temat budowy wiaduktu prowadzono także w ministerstwie infrastruktury. Wiążących decyzji wciąż jednak brak. Inwestycja sie nie zaczęła, nie wiadomo, kiedy ruszy, a także - za czyje pieniądze obiekt powstanie.
Rozmowy w sprawie rewitalizacji linii kolejowej Góra - Bojanowo trwają
50 milionów złotych na modernizację linii kolejowej z Góry do Bojanowa zapewniło województwo dolnośląskie. Pieniądze są ujęte w tegorocznym budżecie samorządu.
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei prowadzi z Oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu ustalenia na temat realizacji oraz finansowania budowy wiaduktu kolejowego nad drogą ekspresową S5 w pobliżu miejscowości Bojanowo w ciągu linii kolejowej nr 372 - poinformował portal rawicz24.pl Michał Nowakowski, rzecznik marszałka województwa dolnośląskiego.
Dodaje, że DSDiK zwróciła się do GDDKiA o opracowanie i przedłożenie do konsultacji projektu porozumienia określającego zakres współpracy i warunki finansowe dla budowy wiaduktu kolejowego.
DSDiK zadeklarowała sfinansowanie rewitalizacji linii nr 372 na odcinku Bojanowo - Góra Śląska wraz z jej elektryfikacją, wyrażając gotowość przyjęcia zastępstwa inwestorskiego, warunkując to zapewnieniem finansowania budowy wiaduktu ze strony GDDKiA - twierdzi Michał Nowakowski.